Konklusion: Garmin har betalt hackere millioner af kroner for at komme fri af ransomware

Meget tyder på, at Garmin betalte hackere millioner af kroner for at komme ud af den krypteringslås, der i forrige uge fik en række af selskabets store GPS-services til at gå ned, konkluderer medie efter gennemgang af kode.

Artikel top billede

Garmin kom kun hurtigt på fode igen efter sidste uges ransomware-angreb, fordi selskabet anvendte en dekrypteringskode, som selskabet alene kan have fået af hackerne.

Sådan lyder konklusionen i det kendte techmedie BleepingComputer, der har analyseret angrebet.

Garmin blev ramt af ransomware-angrebet 23. juli og lukkede straks ned for en række af sine store GPS-tjenester verden over.

Det kom siden frem, at Garmin var blevet ramt af WastedLocker-ransomwaren, og at hackerne krævede 10 millioner dollar i løsesum for at frigive systemerne igen.

Men allerede få dage efter - 28. juli - var selskabet godt i gang med igen at få gang i systemerne.

Det kan du læse mere om her: Garmin åbner for sine systemer efter ransomware-angreb: Forventer at være tilbage til normal drift i løbet af få dage

BleepingComputer skriver, at den hurtige genopretning vakte mistanke om, at Garmin valgte at betale hackerne for at få tilsendt den kode, der kunne dekryptere de låste systemer.

“WastedLocker er en enterprise-rettet ransomware uden kendte svagheder i krypterings-algoritmen. Denne mangel på svagheder betyder, at man ikke kan bygge en dekryptering gratis,” skriver mediet.

Her konkluderer man på denne baggrund, at Garmin må have lagt penge på bordet for at komme i luften så hurtigt.

“Garmin må have betalt løsepenge til hackerne for at få fat i en funktionsdygtig dekrypteringsnøgle. Det vides ikke, hvor meget, der er blevet betalt, men en medarbejdere [hos Garmin, red] har tidligere fortalt BleepingComputer, at kravet var 10 millioner dollar,” lyder det.

Mediet fremlægger en teknisk gennemgang af filer fra Garmin her.

Her findes der antydninger om, at Garmin har betalt løsesummen 24. eller 25. juli - altså et par dage efter angrebet.

Garmin har ingen kommentarer til BleepingComputers oplysninger.

Læs også:

Russiske hackere forlanger 10 millioner dollar af Garmin efter ransomware-angreb - disse tjenester er ramt

Garmin ramt af stort ransomware-angreb: Lukker ned for tjenester over hele verden

Tidligere dansk top-CISO efter hackerangreb på Garmin: "De fleste ransomware-angreb skyldes, at nogle meget simple ting er gået galt"

Annonceindlæg fra Computerworld

Open Source AI er på vej ind i kommunerne

Med OS2ai forsøger Aarhus Kommune og OS2-fællesskabet at give offentlige medarbejdere adgang til generativ AI uden at gøre kommunerne mere afhængige af amerikanske techgiganter.

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

Sarah Warm

IFS Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S