Erstatningskrav i milliard-klassen på vej: Britisk telekæmpe har taget markant overpris for fastnet i årevis

Den britiske telekæmpe BT - British Telecom - trækkes i retten med krav om erstatning på mere end fem milliarder kroner til især ældre, som mener, at de i årevis er blevet opkrævet overpris for fastnet.

Artikel top billede

British Telecom - der er den britiske pendant til danske TDC - står over for erstatningskrav på op mod fem milliarder kroner i et stort gruppesøgsmål, som er på trapperne.

Bag sagsanlægget står organisationen Collective Action on Landlines, som mener, at BT i årevis har taget overpris for at levere fastnet-telefoni til især ældre kunder.

Sagsanlægget kommer efter den britiske telemyndighed OfCom - der svarer til Energistyrelsen/Telestyrelsen - i 2017 fastslog, at BT’s britiske fastnetkunder fik ‘ringe værdi for deres penge i et marked, der ikke tjener dem godt nok.’

Ifølge BBC fastslog Ofcom, at omkostningerne ved at levere fastnet siden 2009 var faldet med mindst 25 procent. Alligevel var priserne i Storbritannien for fastnet i samme periode steget med op mod 41 procent i samme periode.

Det fik dengang Ofcom til i stærke vendinger at kritisere BT - blandt andet med henvisning til, at de ramte kunder i mange tilfælde var ældre, sårbare og fra lavindkomst-grupper, som havde været kunder i årtier.

Det fik BT til at meddele, at selskabet vil sænke prisen med 84 pund om året.

Men fastnetkunderne har ikke modtaget nogen kompensation fra BT, lyder det fra Collective Action on Landlines.

Her peger man på, at fasnetkunderne ofte er ældre mennesker, der i mange år har haft samme abonnement hos BT.

“Ofcom gjort det meget klart, at BT i årevis har taget overpris for fastnet, men beordrede ikke BT til at tilbage penge tilbage. Vi mener, at nogle af BT’s mest loyale fastnet-kunder kan være berettigede til kompensation på op til 500 pund hver,” lyder det fra Collective Action on Landlines.

Ifølge gruppesøgsmålet har BT opkrævet overpris fra 2,3 millioner fastnet-kunder.

BT afviser blankt, at selskabet har udnyttet sin position til at kræve for høje priser op.

“Vi tager vores ansvar over for ældre og mere sårbare kunder meget alvorligt og vil forsvare os selv mod alt, der antyder andet,” lyder det fra BT.

Læs også:

TDC omstridte 'brevgebyr' til kunderne skal kulegraves: Kunder har betalt 29 kroner om måneden i gebyr i flere år

TDC på vej med store stigninger i engrospriser på fastnet og fiber

Mobilkunderne vælter ind hos TDC - men selskabet taber tv- og bredbåndskunder

Fastnettelefonens dramatiske deroute: Så få danske fastnet-telefoner findes der i dag

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job