Erstatningskrav i milliard-klassen på vej: Britisk telekæmpe har taget markant overpris for fastnet i årevis

Den britiske telekæmpe BT - British Telecom - trækkes i retten med krav om erstatning på mere end fem milliarder kroner til især ældre, som mener, at de i årevis er blevet opkrævet overpris for fastnet.

British Telecom - der er den britiske pendant til danske TDC - står over for erstatningskrav på op mod fem milliarder kroner i et stort gruppesøgsmål, som er på trapperne.

Bag sagsanlægget står organisationen Collective Action on Landlines, som mener, at BT i årevis har taget overpris for at levere fastnet-telefoni til især ældre kunder.

Sagsanlægget kommer efter den britiske telemyndighed OfCom - der svarer til Energistyrelsen/Telestyrelsen - i 2017 fastslog, at BT’s britiske fastnetkunder fik ‘ringe værdi for deres penge i et marked, der ikke tjener dem godt nok.’

Ifølge BBC fastslog Ofcom, at omkostningerne ved at levere fastnet siden 2009 var faldet med mindst 25 procent. Alligevel var priserne i Storbritannien for fastnet i samme periode steget med op mod 41 procent i samme periode.

Det fik dengang Ofcom til i stærke vendinger at kritisere BT - blandt andet med henvisning til, at de ramte kunder i mange tilfælde var ældre, sårbare og fra lavindkomst-grupper, som havde været kunder i årtier.

Det fik BT til at meddele, at selskabet vil sænke prisen med 84 pund om året.

Men fastnetkunderne har ikke modtaget nogen kompensation fra BT, lyder det fra Collective Action on Landlines.

Her peger man på, at fasnetkunderne ofte er ældre mennesker, der i mange år har haft samme abonnement hos BT.

“Ofcom gjort det meget klart, at BT i årevis har taget overpris for fastnet, men beordrede ikke BT til at tilbage penge tilbage. Vi mener, at nogle af BT’s mest loyale fastnet-kunder kan være berettigede til kompensation på op til 500 pund hver,” lyder det fra Collective Action on Landlines.

Ifølge gruppesøgsmålet har BT opkrævet overpris fra 2,3 millioner fastnet-kunder.

BT afviser blankt, at selskabet har udnyttet sin position til at kræve for høje priser op.

“Vi tager vores ansvar over for ældre og mere sårbare kunder meget alvorligt og vil forsvare os selv mod alt, der antyder andet,” lyder det fra BT.

Læs også:

TDC omstridte 'brevgebyr' til kunderne skal kulegraves: Kunder har betalt 29 kroner om måneden i gebyr i flere år

TDC på vej med store stigninger i engrospriser på fastnet og fiber

Mobilkunderne vælter ind hos TDC - men selskabet taber tv- og bredbåndskunder

Fastnettelefonens dramatiske deroute: Så få danske fastnet-telefoner findes der i dag





Premium
Coloplasts it-direktør: GDPR har givet de it-kriminelle et nyt værktøj til at angribe os
Interview: Det er ikke kun på plads og kapacitet, at sundhedssektoren lige nu er udfordret. De sikkerhedsansvarlige har også fået en del mere at se til gennem et kaotisk 2020. "Cyberkriminelle har opdaget, at der er en hel masse værdi i denne her datatype. Enten som afpresningsmulighed eller som viden, de kan udnytte til noget," siger CIO i Coloplast, René Rasmussen. Læs første artikel i serien om perspektiver fra sektoren, der er de it-kriminelles nye guldkalv
Computerworld
Bill Gates har en løsning: Sådan undgår vi klimakatastrofen
Klumme: Bill Gates vil gerne redde verden. Intet mindre. Og som alle store it-folk regner han baglæns. Politikerne er mest optaget af, hvad der kan lade sig gøre, og hvad de kan skabe flertal for. Men Bill Gates har set på klimakatastrofen, og hans budskab er klart.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations.