Jeg fik vaccinen som en af de første - bag den lynhurtige danske vaccineudrulning ligger en historie om organiseret kaos - og det virker

Som en af første få procent i Danmark fik jeg adgang til en vaccine. Få et bud på, hvorfor den højt digitaliserede danske sundhedssektor har været mere effektiv end nogen andre i EU til at vaccinere - og hvad vi kan lære af det.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Få en beskrivelse af, hvorfor hyper-effektiv den danske vaccinationsproces er
  • Få indsigt i hvordan vi adskiller os fra andre lande
  • Få et bud på, hvad vi kan lære af det
1.442
7:15 min
Et jag, en smule ubehag og så et plaster.

Jeg fik min covid-19-vaccine på en kold men solrig eftermiddag i januar. Det var et stik som hundredvis af andre stik. Noget var dog anderledes. For i sprøjten var der også et løfte om frihed.

Et løfte, som jeg deler med de cirka 180.000 andre danskere, der indtil videre har fået vaccinen.

Nu er nye sydafrikanske mutationer, der muligvis kan gøre vaccinerne mindre effektive, på spil, og derfor skal man være forsigtig med at være alt for optimistisk.

Men efter tre-kvart år med hjemmearbejde, isolation, aflyste planer og uforløste længsler, giver vaccinen håb om, at det igen bliver muligt at udvide horisonten og få en flig tilbage at det liv, som vi kendte før pandemien.

Gennem den seneste måneds tid har lidt mere end tre procent af danskerne modtaget det løfterige stik, og i Danmark har vi haft succes med at få vaccineret flere borgere end noget andet EU-land.

For mens vaccinerne andre steder har hobet sig op i myndighedernes dybfrysere, så er de i Danmark landet i armene på borgerne nærmest lige så hurtigt, som lastbilerne med vaccinerne har passeret grænsen

Men hvad er forklaringen på den danske succes?

Forklaringen er digital
En stor del af forklaringen er digital.

For selv om vi danskere elsker at rase over offentlige it-projekter, så har det høje digitaliseringsniveau i kombination med vores CPR-database, der gør det let at indkalde os til vaccinationer, spillet en vigtig rolle.

Faktum er, at det i Danmark kun er ganske få dele af den offentlige service, der ikke relativt simpelt kan løses digitalt.

Og det har hele processen med at booke min vaccination båret præg af. Lad mig beskrive, hvordan den foregår.

Læs også: Bill Gates frygter unfair fordeling af en fremtidig corona-vaccine: Kan gøre pandemien endnu mere dødelig

Vågner til et brev
12. januar om morgenen vågner jeg op til en notifikation om, at der et brev fra Statens Serum Institut i min e-Boks.

Brevet har overskriften ”Tilbud om vaccination mod COVID-19,” og sjældent har et brev fra en offentlig myndighed vakt så stor glæde og lettelse.

I brevet, der er er underskrevet af Henrik Ullum, direktør for Statens Serum Institut, og Sundhedsstyrelens direktør, Søren Brostrøm, bliver det kort forklaret, hvordan jeg booker tid, hvad vaccinen beskytter mod, og hvor jeg kan finde svar på flere spørgsmål.

Tidsbestilling foregår på www.vacciner.dk, der ligesom coronaprøver.dk er udviklet af myndighederne i samarbejde Synlab Medical Digital Services.

Brugerfladen på de to sider ligner da også hinanden til forveksling.

Du logger ind med NemID og vælger herefter dato, klokkeslæt og sted for dit første vaccinestik, og efterfølgende vælger du også tidspunkt for dit andet vaccinestik.

Her kan du kun vælge mellem tidspunkter, der er mindst tre uger og højest fire uger fra den første dosis.

Hele processen kan gennemføres på få minutter. Allerede før, at jeg er stået ud af sengen, har jeg fra min telefon booket en tid til vaccination den følgende dag.

Du kan i øvrigt frit vælge, hvor i landet du vil vaccineres. Jeg har bopæl i København, men da jeg modtog vaccinationstilbuddet, befandt jeg mig i et sommerhus på den jyske vestkyst. Derfor valgte jeg et vaccinationscenter i Esbjerg.

Selve vaccinationen er lynhurtigt overstået.

Du møder op, viser dit sygesikringskort og bliver henvist til en vaccinationsbås. Her bliver du spurgt, om du har nogle allergier, og hvis svaret er nej, så har du få sekunder efter en nål i armen.

Læs også: Danmark vinder verdensmesterskabet i offentlig digitalisering for første gang

Masser af kapacitet, få doser
Jeg blev vaccineret af en pensioneret sygeplejerske, der fortalte mig, at der den pågældende dag havde været 3-400 personer igennem. Men at der er kapacitet til langt flere.

Det er først fremmest tilgængeligheden af vaccinedoser, der er flaskehalsen.

Kigger vi på de daglige vaccinationsstatistikker, kan vi se, at vi på de bedste dage har vaccineret mere end 19.000 borgere om dagen.

Det er stadigvæk langt fra nok. Jeg fik selv vaccinen tidligt, fordi jeg har en kronisk bindevævssygdom, men jeg har kendskab til folk, der har mere brug for vaccinen end jeg selv har, som endnu ikke har fået den tilbudt.

Men hvis vi havde vacciner nok på lager, så var det ikke urealistisk at forestille sig, at vi ville have kapaciteten til at vaccinere i et tempo, der minder om det, som man ser i Israel, der indtil videre har verdensrekord i covid19-vaccinationer.

Hele forløbet står i stærk kontrast til beskrivelser fra andre dele af verden.

New York Times har blandt andet beskrevet, hvordan bureaukratiske processer gør det svært for ældre mennesker at få adgang til vaccinen, i USA

Scott Stringer, der har den ombudsmands-lignende funktion som Comptroller i New York City og desuden er kandidat til borgmesterposten i New York, har også for nylig kritiseret den bureakratiske vaccinationsproces i New York.

I et tweet forklarede han, at man for at få en vaccinetid først skal oprette en konto samt gennemføre en proces på seks trin for at booke en tid. Dernæst skal man udfylde et skema med 51 forskellige spørgsmål samt uploade et foto af sit forsikringsbevis, før at man gennemføre sin tidsbestilling.

En af mine egne belgiske bekendte har fortalt lignende historier om spørgeskemaer, der skulle udfyldes, før hun kunne godkendes til en vaccination.

Læs også: Historien om mit brækkede ben og de gamle systemer: "Bevogt den med dit liv," sagde lægen om den cd med mine data, som jeg fik udleveret

Hastighed over bureakrati
I Danmark har vi derimod valgt hastighed over bureaukrati.

I stedet anvendes der en udrulningsstrategi, der minder mere om den israelske strategi, som de selv beskriver som "et organiseret kaos."

Herhjemme har vi inddelt og prioriteret befolkningen i 12 grupper, hvor vi begynder med de ældste og plejekrævende først, og takket være CPR-systemet er det let at indkalde dem.

Men tager det for lang tid, så skruer vi ikke ned for vaccinationstempoet. I stedet bevæger vi os hurtigt videre til andre grupper.

Bliver de ældre eksempelvis ikke 'busset' hurtigt nok ind til vaccinationscentrene, så lader vi ikke kapaciteten gå til spilde. I stedet bliver tiderne i nogle tilfælde tilbudt til de ansatte i sundhedssektoren.

Jeg har endda hørt anekdoter om folk, der i vaccinationindsatsens første uger har fået et opkald om, at hvis de skynder sig ned til det lokale plejecenter, så vil der være en overskydende dosis klar til dem.

For når vi er i et kapløb mod en virus med potentiale til at sprede sig med eksponentielt hastighed og samtidig har et stærkt begrænet antal vacciner til rådighed, vil vi hellere give en dosis til en person uden for risikogrupperne end lade den gå spilde.

Organiseret kaos
Yaniv Erlich, der er en israelsk-amerikansk professor ved Columbia University i New York, har på Twitter beskrevet en episode fra et israelsk vaccinecenter, som ifølge ham eksemplificerer den israelske organiserede kaos-tilgang.

Her fik et tilfældigt pizzabud en vaccine, da han passerede et vaccinecenter, hvor de kort før lukketid havde optøede doser til overs.

”Hey pizza-fyr, vil du have en vaccine,” blev der råbt efter ham. Kort tid efter landede vaccinen i pizzabudets arm i stedet for at blive skyllet ud i håndvasken.

Forhåbentligt bliver vaccinerne begyndelsen på pandemiens endeligt, som det er blevet spået.

Og spørgsmålet er så, om den offentlige sektor kan tage lære af den hyper-effektive vaccineinsats organiserede kaos.

For kan det, vi har lært her, mon danne skole og skabe grobund for en endnu mere effektiv og innovativ offentlig sektor?

Læs også: Jeg blev stillet tusindvis af kroner i udsigt for mine sundhedsdata: Her er historien om mit forsøg på at sælge dem


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Premium
Så lang er sagsbehandlingstiden: Datatilsynet færdigbehandler nu de fleste GDPR-sager på få dage
Antallet af sager er i de senere år steget voldsomt i Datatilsynet. De fleste af sagerne færdigbehandles i løbet af ganske få dage.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.