Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sony advarer mod 3D

De tredimensionelle billeder kan føre til ubehag, og Sony fortæller at man skal tage symptomerne alvorligt.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er endnu ikke helt afklaret, hvilke helbredsmæssige konsekvenser, der kan være ved at se 3D-film, men det er et faktum at rigtig mange mennesker har følt svimmelhed, hovedpine og andre former for ubehag efter at have været en tur i biografen og se Avatar eller en anden af de 3D-film, der vises i øjeblikket.

3D-tekonologien narrer vores øje til at opfatte en dybde-dimension, selvom den ikke er der, og det kan skabe en mental ubalance, som nogle har sværere ved at kaperer end andre.

Sony, som er blandt de fremmeste med 3D-teknologien, holder sig således på den sikre side, og skriver i de seneste service-betingelser til PlayStation 3 - som inden længe bliver opgraderet med 3D-understøttelse - at enhver der oplever ubehag, som følge af 3D-kiggeriet skal slukke for billederne øjeblikkeligt.

Sony er ikke den eneste producent, der vælger at advarer forbrugerne inden de kaster sig ud i den fagre nye 3D-verden. Samsung skriver således på deres hjemmeside, at 3D kan medfører bivirkninger som desorientering, hovedpine og kvalme, og anbefaler, at man ikke ser 3D-tv, hvis man er ved dårligt fysisk helbred, lider af søvnmangel eller har drukket alkohol.

Samtidig vil den nye Nintendo 3DS blive ledsaget af en anbefaling om, at børn under syv år kun bruger apparatet i 2D-tilstand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere