Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan undgår du chokregninger i ferien

Sommerferien er højsæson for enorme mobilregninger. Derfor råder TDC alle danskere til at bruge mobiltelefonen og internettet med omtanke. Læs her hvordan ….

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

iPhone og andre smartphones giver store fordele, når du er på ferie, da du både kan ringe, sende sms’er og gå på nettet fra det lille apparat. Men de mange muligheder har også konsekvenser. Gennem de seneste år har man således hørt den ene skrækhistorie efter den anden om mobilbrugere, der har modtaget kæmperegninger, efter de er kommet hjem fra ferie, fordi de ikke har været klar over taksterne på telefoni og datatrafik. TDC giver derfor følgende tips til at undgå høje mobilregninger.

Opkald i udlandet

Vær opmærksom på, at du både betaler for de opkald, du foretager og modtager, når du har mobilen med til udlandet. For abonnementer med inkluderet taletid gælder den fri taletid kun i Danmark. Men inden for EU falder minutprisen 1. juli til 3,25 kroner for opkald, du selv foretager, mens minutprisen for modtagne opkald falder til 1,02 kroner. I europæiske lande uden for EU er minutprisen henholdsvis 8 kroner og 4 kroner.

Sms i udlandet

Det er altid gratis at modtage sms, uanset hvor i verden du er på ferie. Fra EU-lande samt fra Norge og Schweiz koster det 1 krone at sende en sms hjem, mens det fra resten af verden koster 2,50 kroner.

Voicemail i udlandet

Når du modtager et opkald uden at besvare det, viderestilles opkaldet automatisk til din voicemail. Derfor er der i realiteten tale om et opkald fra din mobil hjem til Danmark. Men opholder du dig i EU, Norge eller Schweiz, opkræves du ikke for viderestilling til din voicemail – det er ganske gratis. TDC anbefaler derfor, at du som privatkunde slår voicemail fra, når du rejser uden for EU. Taksten for at aflytte sin voicemail er altid den almindelige opkaldstakst hjem til Danmark fra det land, du befinder dig i.

Data i udlandet

For at undgå ubehagelige overraskelser anbefaler TDC at slå dataroaming helt fra, inden man rejser.

Dataroaming i udlandet er generelt en rigtig dyr fornøjelse. Har du mobilt bredbånd fra TDC, er dit abonnement derfor som udgangspunkt spærret for brug i udlandet. Du kan selvfølgelig altid selv vælge at løsne spærringen og få adgang til internettet overalt i verden.

For at sikre gennemskuelige udlandspriser har TDC tilknyttet et såkaldt feriemodul til alle privatabonnementer. Her har TDC delt verden i zoner.

»En ferie kan være dyr nok i sig selv. Derfor er mit bedste råd at gå ind i ’Indstillinger’ på mobilen og slå dataroaming helt fra inden afrejsen. Så er man sikker på at undgå ubehagelige overraskelser på regningen, når man kommer hjem,« fortæller Johan Kirstein Brammer, direktør for TDC’s mobilforretning.

EU: Norge og Schweiz hører i denne sammenhæng til EU.
Europa: Øvrige europæiske lande uden for EU.
Norden: Færøerne og Grønland.
Øvrige verden 1: Herunder typiske ferielande som USA, Thailand, Kina og Mexico.
Øvrige verden 2: Sjældne turistmål. Primært afrikanske og latinamerikanske lande.

Inden for hver zone er prisen for en TDC-kunde altid den samme. Har man et ældre abonnement uden feriemodul, kan man kvit og frit få feriemodul tilknyttet sit abonnement.

»Er man det mindste i tvivl, er man altid meget velkommen til at komme ned i TDC-butikken og få hjælp og rådgivning,« fortæller Johan Kirstein Brammer.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere