Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Cloudteknologi øger fremtidsværdi

»Konkurrenceevnen sikres betydeligt bedre i en virksomhed ved at ”bevæge sig op i skyen”. Men det betyder udfordringer til it-chefer og it-medarbejdere,« siger Stefan H. Pedersen, salgsdirektør i Projektplace.

Af Karen Fredslund Ellegaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Besparelsen ved at vælge en cloud-løsning i en virksomhed kan være af stor betydning.

»Men den kan samtidig være svær for it-chefer. Traditionelt har it-chefer været vant til at have tilgang til de systemer, som virksomheden benytter. Fysisk står serverne typisk nede i kælderen eller lignende steder, hvor it-chefer ved, at her er hele virksomhedens informationer samlet. Inden for it-chefer, mener jeg, at fremtiden ligger ude i skyen.« Det siger Stefan H. Pedersen, salgsdirektør i Projectplace International, som er udbyder inden for onlineservice til projektsamarbejde.

»Det kan være svært for it-chefer at ”mis-te” den tætte forbindelse til nerven i deres virksomhed. Traditionelt er it-chefer vant til at have fysisk tilgang til de systemer, som firmaet bruger. Ved at benytte cloudsystemer forsvinder den nære kontakt ud af deres hænder.«

Voksende trend

Stefan H. Pedersen forklarer, at cloudteknologien er en hurtigtvoksende trend, der er med til at reducere omkostninger, minimere nedetid og sikre øget fleksibilitet. Alligevel er mange virksomheder endnu ikke begyndt – eller måske kun delvist begyndt – at bevæge sig op i ”skyen”. For at være konkurrencedygtig på længere sigt er det et nødvendigt skridt. Men før man kan få fuldt udbytte af fordelene ved cloudteknologien, ligger der er en række udfordringer for it-chefen og it-medarbejderne.

»Det er nemlig ikke så ligetil, idet kritiske systemer og data skal flyttes til et helt nyt miljø. Så snart flytningen er overstået, bliver de administrative processer meget lettere – både for virksomhedens medarbejdere og for it-afdelingen.«

Rygraden

Ifølge Stefan H. Pedersen er it-systemet rygraden i de fleste virksomheder. Det lægger man som regel først mærke til, når tingene ikke fungerer, som de skal.

Det faktum, at virksomhedens medarbejdere først bliver opmærksomme på den skrøbelige it-infrastruktur, når systemet en sjælden gang er nede, skyldes i høj grad hårdt arbejde fra it-chefens og it-afdelingens side. Virksomhedens medarbejdere bruger i stadigt stigende grad internettet, og dermed bliver deres arbejde stadig mere afhængigt af, at it-systemet virker – noget, der samtidig lægger stort pres på it-afdelingen.

If-chefens rolle har ændret sig meget i løbet af de seneste 15 år. Nye teknologiske fremskridt øger konstant kompleksiteten af it-chefens job. Når man samtidig ser på moderne virksomheders stigende globalisering med salgskontorer og kunder over hele verden, får man en meget broget og uensartet struktur at arbejde med.

Udfordringer

Stefan H. Pedersen har i en oversigt beskrevet en række af de udfordringer, som nutidens it-chefer står over for, og som skal gennemtænkes nøje i forhold til at sikre mest værdi for virksomheden fremadrettet:

Cloudteknologien er en hurtigtvoksende trend, der er med til at reducere omkostninger, minimere nedetid og sikre øget fleksibilitet. Alligevel er mange virksomheder endnu ikke begyndt – eller måske kun delvist begyndt – at bevæge sig op i ”skyen”. For at være konkurrencedygtig på længere sigt er det et nødvendigt skridt. Men før man kan få fuldt udbytte af fordelene ved cloudteknologien, ligger der er en række udfordringer for it-chefen og it-medarbejderne.

Sociale netværk

En af udfordringerne er også, hvordan man fremmer virksomhedens arbejdsprocesser ved hjælp af sociale netværk. Mange virksomheder tøver stadig med at tillade brugen af sociale netværk som Twitter, Facebook og Google på jobbet på grund af mulige sikkerhedsrisici eller overbelastning af båndbredden. Det er dog problemer, der kan løses, og som i høj grad opvejes af fordelene ved de sociale netværk – for eksempel øget kommunikationshastighed, større markedsføringsrækkevidde og øget interaktion mellem medarbejdere og kunder. Disse tiltag kan oven i købet medføre hurtigere problemløsning og øget kvalitet i arbejdet. Den største udfordring for it-chefen er at undervise ledelsen og overbevise dem om fordelene ved at tage den nye teknologi ind.

Integreret udstyr

Virksomhederne er begyndt at tage nyt udstyr til sig. Her nævner Stefan H. Pedersen blandt andet smartphones og tablets, som firmaerne benytter – uden egentlig at tænke over, hvordan denne type udstyr kan integreres i det eksisterende it-netværk. Præcis som ved introduktionen af den bærbare pc står it-afdelingerne nu igen over for et problem med, at mobilt udstyr – der ofte indeholder følsomme data – fjernes fra netværket.

»Foruden at tænke det mobile udstyr ind i virksomhedens overordnede sikkerhedsstrategi må it-afdelingen også forberede sig på at skulle håndtere vedligeholdelsen af smartphones og tablets,« understreger han.

Distance og datasikkerhed

Den digitale teknologi og hurtige internetforbindelser giver nye muligheder for fleksibel tilrettelæggelse af arbejdet. Hensynet til datasikkerhed sætter naturlige begrænsninger, men det vil være muligt at arbejde hjemmefra og helt andre steder fra en del af tiden.

Mange virksomheder opfordrer medarbejderne til distancearbejde – hvad enten det er på vej til arbejde, på rejser eller hjemmefra. For it-chefen og it-afdelingen giver det en helt ny dimension med endnu mere udstyr, der skal håndteres, nye indgangsveje til netværket, behov for flere hjælpefunktioner og yderligere sikkerhedsproblemer. Med de rette værktøjer, som for eksempel online-samarbejdsmiljøer, kan en stor del af disse problemer fjernes fra it-afdelingens skuldre.

Sikkerhed og sårbarhed

Nylige hackerangreb har vist, hvor sårbare mange it-netværk stadig er. Der opstår hele tiden nye trusler, og virksomhedernes sikkerhedsstrategier skal konstant justeres for at garantere maksimal sikkerhed. Men sikkerhedstrusler kommer ikke kun udefra – også indefra. Følsomme data forlader let virksomheden – tilsigtet eller utilsigtet – på mobilt udstyr eller på anden måde. For it-medarbejderne betyder det, at man konstant må være på forkant med truslerne, overvåge netværket, sikre usb-porte og udsende opdateringer – blot for at nævne nogle af opgaverne.

»Hos Projectplace har vi uafhængige samarbejdspartnere, som løbende tjekker vores sikkerhed. Vi hyrer simpelthen folk til at tes-te sikkerhed og sårbarhed, ligesom vi også spejler vore servere. Og jeg er meget stolt af at kunne oplyse, at indtil nu er der ikke fundet huller i data hos os,« siger Stefan H. Pedersen.

Der findes vel ingen virksomhed i dag, der ikke har forbindelse til internationale samarbejdspartnere – det være sig via salgskontorer i udlandet eller i form af kunder og samarbejdspartnere i forskellige lande. Det giver en lang række udfordringer med at holde styr på sikkerhedscertifikater for de forskellige lande, håndtering af kulturelle forskelligheder og arbejde på tværs af de forskellige tidszoner.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Om Projectplace

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]