Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Da Microsofts største konkurrent på spilmarkedet lancerede PlayStation 3, havde Sony fokus på, at den skulle være mere end en spillekonsol. Man skulle også bruge sin konsol til at se film i high-definition, spille musik og gå på sociale medier. Med SmartGlass, Xbox Music og Xbox Video forsøger Microsoft nu også at positionere Xbox 360 som fremtidens underholdningscenter.
SmartGlass-app’en forvandler din tablet eller smartphone til en fjernbetjening og ekstra skærm. Spiller du et skydespil, kan du eksempelvis se indholdet i din figurs rygsæk på din smartphone, i stedet for, at du skal trykke dig frem til menuen i spillet. Ser du en film, kan du via app’en få løbende informationer om filmen, du er i gang med at opleve.
Xbox Music er et storstilet forsøg på at kapre kunder fra Spotify og iTunes. Med Xbox Music kan du købe musik og streame direkte fra din konto på SkyDrive. Så kan du også lytte til den musik, du har købt, på din smartphone eller pc.
Xbox Video er Microsofts kommende filmafspilningsprogram, hvorfra du kan købe film, som du kan hente ned på din Xbox 360 og se i high-definition. Også Netflix er der adgang til via en app. Som modsvar til Xbox Video har Sony annonceret en aftale med Viasat om streaming af Viasat-programmer til PlayStation 3 – ligesom Nintendo er på vej med underholdning til Wii U-konsollen.