Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Pas på din mobil i ferien

Selvom ferien knap er skudt i gang, oplever Telenor allerede en stigning i antallet af stjålne telefoner i udlandet. Særligt udsat er Spanien, hvor der er rapporteret et forholdsvis højt antal tyverier af mobiltelefoner.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Det er en rigtig ærgerlig ferieoplevelse at få stjålet sin telefon. Skulle uheldet alligevel være ude, har vi dog gode råd til, hvad man så bør gøre. Det allerbedste råd at reagere hurtigt og få meldt telefonen stjålet hos sit teleselskab og det lokale politi, så både simkortet og telefonen kan blive spærret, inden tyven når at misbruge det,” siger Telenors privatkundedirektør Mikkel Torsting.

Han tilføjer, at det er en god ide på forhånd at have noteret telefonens IMEI-nummer ned, så det kan oplyses til politiet i tilfælde af tyveri.

IMEI-nummeret er et 15-cifret nummer, der er unikt for hver mobiltelefon, og som står på den kvittering, man får, når man køber mobiltelefonen. Nummeret kan også findes ved at taste *#06# på sin mobil eller ved at kigge bag telefonens batteri under stregkoden.

Så kan du undgå tyveri/misbrug af SIM-kort?

* Hav altid PIN-kodelås på din telefon.
* Hav altid SIM-kodelås på din telefon.
* Efterlad ikke telefonen ubevogtet - hverken på offentlige steder eller på hotelværelset, i en parkeret bil osv.
* Lån ikke din telefon ud til personer, du ikke kender.
* Opbevar telefonen sikkert når du færdes offentligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere