Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kæmpe boom i streaming – men TV’et lever i bedste velgående

Danskerne har i den grad taget streaming til sig. De ser hvad de vil,
når de vil. Endda i en sådan grad, at villigheden til at betale for
streaming-tjenester næsten er fordoblet på bare et år. Det viser
Samsungs årlige, europæiske forbrugerundersøgelse, Techonomic Index, der
netop er offentliggjort. Undersøgelsen omfatter 18.000 europæere,
heriblandt 1.000 danskere, og er Samsungs største forbrugerstudie til
dato.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Streaming-tjenester har længe kæmpet med de traditionelle tv-kanaler om at være danskernes foretrukne kilde til underholdning, og i stigende grad er det fjernsynets faste sendetider, som danskerne vælger at droppe. Hele 64 % af danskerne svarer således i undersøgelsen, at de ser TV, film eller video via internettet. Og næsten halvdelen (47 %) streamer TV eller film mindst én gang om ugen.

En tredjedel af danskerne vil gerne betale for streaming

I følge Samsungs undersøgelse svarer tæt ved en tredjedel (27 %), at de inden for den seneste måned har betalt for at streame TV, film eller andet videoindhold. Det er tæt på en fordobling i forhold til 2014, hvor kun 15 % af danskerne, købte sig til streaming-tjenester (det europæiske gennemsnit er 24 %).Inden for musik-streaming er tendensen den samme. Her er andelen af danskere, der har betalt for musik-streaming steget fra 9 % i 2014 til 19 % i 2015.

”Streaming er for mange danskere blevet en fast måde at se film og TV-serier på, fordi det i langt højere grad passer ind i en travl hverdag med lange arbejdstider, børnepasning og madlavning. Den fleksibilitet og den frihed, det giver, vil mange godt betale for, og derfor er der flere og flere danskere, der vælgere at abonnere på en streaming-tjeneste – og mange vælger endda samtidig helt at opsige deres kabelpakker”, fortæller Kasper Thomsen, salgschef for TV hos Samsung Danmark.

Men TV’et lever i bedste velgående…

Selv om danskerne i højere grad end tidligere prioriterer streamet indhold, foretrækker de stadig at se film og TV-serier på et fjernsyn – frem for eksempelvis på en tablet eller laptop. Faktisk viser undersøgelsen, at danskerne i gennemsnit bruger 19 minutter mere om dagen foran fjernsynet sammenlignet med sidste år.

Ifølge Kasper Thomsen fra Samsung stiller streaming-tjenesternes popularitet desuden større krav til teknologien og særligt fjernsynet, som skal kunne understøtte de mange forskellige streaming-platforme. ”Vi oplever, at det er blevet et krav fra vores kunder, at husets primære TV, det i stuen, skal kunne tilgå og understøtte de forskellige streaming-tjenester,” slutter han.

Uddrag fra Samsungs undersøgelse om danskernes streaming- og TV-vaner:

* 27 % af danskerne har betalt for at streame TV, film eller andet videoindhold inden for den seneste måned
* 64 % af danskerne har streamet TV, film eller video via internettet
* 47 % streamer TV, film eller video mindst én gang om ugen
* Andelen af danskerne, der betaler for streamet TV-indhold er tæt ved fordoblet inden for et år – fra 15 % i 2014 til 27 % i 2015
* Andelen af danskere, der betaler for at streame musik er steget fra 9 % i 2014 til 19 % i 2015
* Fra 2014 til 2015 er danskernes TV-brug i gennemsnit steget med 19 minutter om dagen

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er en del af Samsungs årlige Techonomic Index, der er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2015.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

SAP Accelerate Program

Center Denmark Fonden

Cloud Engineer

Sydfyns Almene Boliger

IT-ansvarlig
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering