Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det køber danskerne på mobilen

Nordjyder køber hjemmeunderholdning som bøger, film og musik på mobilen,
mens københavnerne bruger mobilen som elektronisk pung, når de går i
biffen eller skal en tur med metro, bus eller tog. Og så er
københavnerne sammen med fynboerne også førende, når caferegningen skal
betales med mobilen. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark
foretaget gennem Epinion.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I mere end to år har det været muligt for danskere nemt at overføre penge med mobilen til venner og bekendte gennem bankernes applikationer til mobilbetaling, og i dag kan applikationerne også bruges i flere butikker, på markeder og i visse webshops på nettet. Flere virksomheder har desuden egne apps, hvor kunderne kan købe produkter. Og ifølge en ny undersøgelse er danskerne virkelig ved at tage mobilbetaling til sig.

Undersøgelsen, der er foretaget på vegne af Eniro Danmark gennem Epinions Danmarkspanel, viser, at knap halvdelen har foretaget køb med mobilen inden for den seneste måned. Ifølge Eniro, der står bag Krak og De Gule Sider, ser vi lige nu den første bølge af mobilbetaling rulle ind over Danmark, og i løbet af de næste år vil ”pengepunge”, som vi kender dem, i større og større grad blive afløst af en eller flere apps på vores smartphone eller andre betalingsløsninger. Det spår Allan Jakobsen, der er adm. direktør i Eniro Danmark:

”Vi har over flere år set, at mobilen bliver brugt til alt fra gps til betalingsmiddel. Vi har den altid på os, og med udviklingen inden for mobilbetalingsapps, virksomheders egne apps og generelt flere hjemmesider, der er tilpasset mobilen også i købsfasen, er vi godt på vej mod mobilen som den elektroniske pengepung,” lyder det fra Allan Jakobsen.

Regionale forskelle

Undersøgelsen, som mere end 2.000 danskere har deltaget i, viser, at der er stor forskel på e-handel på mobilen, afhængig af hvor i landet man bor. Mest populær er mobilbetaling i hovedstadsområdet, hvor 54 procent har købt en eller flere ting med smartphonen inden for den seneste måned. Her er det særligt bus- og togbilletter, der er blevet betalt med et par ”tap” på mobilen, mens hver femte mobilshopper har købt mad på en cafe eller i en bod, og hver femte har betalt for apps med smartphonen.

”Undersøgelsen afslører nogle forskelle i brugen af smartphone som elektronisk pung, på trods af at vi jo faktisk er et lille land. I København er madmarkeder eksempelvis virkelig slået igennem, og mange af de nye foodtrucks tager imod mobilbetaling, modsat de mere traditionelle cafeer," siger Allan Jakobsen.

"Generelt understreger tallene, hvor vigtigt det er, at man som virksomhed er klar til den mobile æra, hvor rigtig mange køb foretages direkte på smartphonen. Ud over at man skal have en hjemmeside, der er søgbar og tilpasset mobile enheder, betyder det også, at man skal have de rigtige betalingsløsninger, eksempelvis i form af egne eller bankernes apps, så kunderne bare kan shoppe løs på farten."

Fakta fra undersøgelsen

* 48 procent af danskerne har købt ting med mobilen inden for den seneste måned.
* Mobilbetaling er mest populært i hovedstadsområdet, hvor 54 procent har købt noget med mobilen inden for den seneste måned.
* Mobilbetaling er også populært blandt de 18-35-årige, hvor andelen, der har købt noget med mobilen inden for den seneste måned, er 65 procent.
* 18 procent af de danskere, der inden for den seneste måned har købt noget med mobilen, har købt apps. 17 procent har købt bus- og togbilletter, 14 procent har købt mad på en cafe eller i en madbod, 8 procent har købt biograf- eller koncertbilletter, og 8 procent har købt film, musik, bøger eller tv-serier med mobilen.
* Blot 3 procent af danskerne har købt dagligvarer med mobilen inden for den seneste måned.

Der er store regionale forskelle på, hvad danskerne betaler for med mobilen.

* 20 procent af københavnerne, der inden for den seneste måned har brugt mobilbetaling, har købt apps med mobilen - mod 13 procent af fynboerne.
* 26 procent af de nordjyder, der har brugt mobilbetaling, har købt film, musik, bøger eller tv-serier med mobilen - mod 4 procent af fynboerne.
* 20 procent af københavnerne, der har brugt mobilbetaling inden for den seneste måned, har købt mad og drikke på en cafe eller i en bod - mod 8 procent af fynboerne.
* 25 procent af de københavnere og 33 procent af de nordjyder, der har brugt mobilbetaling, har købt bus- eller togbilletter - mod 11 procent af sønderjyderne.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel i perioden fra den 5. maj til 15. maj 2015. I alt 2.003 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere