Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Snart kan det være slut med smadrede mobilskærme

En ny type glas, der kan reparere sig selv, er netop blevet opdaget. Det kan betyde, at smadrede skærme på smartphones snart er fortid .

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En smartphone er en sårbar ting. Det er den især på grund af den skrøbelige skærm, der desværre har det med at smadre til ukendelighed, når man taber mobilen på gulvet. Det kræver en dyr reparation at få den fikset igen, men snart kan du måske helt slippe for at skulle have den til reparation, når uheldet er ude. 

Ved et tilfælde har en elev ved Universitet i Tykyo opdaget en ny type glas, der kan reparere sig selv. Det skriver Berlingske.

Et simpelt tryk med hånden

Imodsætning til andre former for glas, behøver det såkaldte "polyether-thioureas" ikke smeltes ved høj varme, når det skal repareres. Revner og skår kan heles, blot du presser sammen med hånden. Og det kan ske ved helt almindelig stuetemperatur. Efter cirka 30 sekunders tryk sidder stykkerne godt sammen igen. Fastholder man trykket et par timer er skærmen så god som ny. 

Den nye type glas kan potentielt set anvendes i smartphones og lignende enheder, der er særligt udsatte for skader. Derved vil man kunne forlænge levetiden og reducerer risikoen for dyre reparationer.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere