Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ubehagelig adfærd i onlinespil er et stigende problem

7 ud af 10 gamere har oplevet ubehagelig adfærd, mens de har spillet multiplayer eller på tværs af platforme, viser ny undersøgelse fra Unity. For at komme problemet til livs har Unity købt AI-virksomheden OTO, der via kunstig intelligens kan identificere grænseoverskridende adfærd i online- og multiplayer spil.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den danskstartede softwarevirksomhed Unity køber AI-platformen OTO, hvis lyd- og chatfunktioner skal være med til at skabe et sundere og mere sikkert gamingmiljø. Unity integrerer OTO i sin Vivox-platform - og det skal være med til at dæmme op for en af spilbranchens største udfordringer - ubehagelig adfærd og dårlige oplevelser for spillerne

“Vi har det sidste år set, hvordan mennesker over hele verden har brugt spil til at komme tættere på deres venner og familie. Vores undersøgelse viser også, at de mange nye multiplayer-spil på forskellige platforme har gjort, at problemet med ubehagelig adfærd er blevet større. Med integrationen af OTO giver vi udviklerne en simpel og skalerbar løsning til at designe og sikre virtuelle spilmiljøer, der kan fremme gode spiloplevelser og opdage ubehagelig adfærd,” siger Felix Thé, VP of Product Manager, Operate Solutions, Unity.

“Spillerne foretrækker de spil, der giver dem en følelse af fællesskab, så udviklingen går i retning af de dynamiske, online- og multiplayerspil. Ved hjælp af ny teknologi kan vi beskytte det enkelte community mod dårlig adfærd,” siger Felix Thé fra Unity

Opkøbet giver Unity ny viden inden for akustisk analyse. OTO blev startet af en gruppe forskere, der ville udforske talegenkendelsens grænser ved at kombinere adfærdsvidenskab og kunstig intelligens. Med OTO giver Unity og Vivox udviklere et nyt værktøj inden for taleanalyse, der kan skabe et mere positivt fællesskab, hvor alle føler sig trygge og velkomne. Spilproducenterne får adgang til en såkaldt akustisk intonationsmotor, der er 100 gange hurtigere end almindelig talegenkendelse og kan registrere ubehagelig adfærd uanset sprog.

Dårlige spiloplevelser koster spiludviklerne dyrt

Unity offentliggør samtidig resultaterne fra en undersøgelse foretaget af The Harris Poll. Den viser, at det stigende problem med ubehagelig adfærd både påvirker spillerne og spiludviklerne. Undersøgelsen viser bl.a., at:
• Næsten 7 ud af 10 (68 %) af spillerne, der har spillet multiplayer-spil inden for det seneste år, har oplevet ubehagelig adfærd som fx seksuel chikane, hadebeskeder eller trusler om vold.
• 21 % af spillerne svarer, at de oplever ubehagelig adfærd hver gang de spiller eller ofte.
• 67 % af spillerne var meget eller delvis tilbøjelig til at stoppe med at spille multiplayer-spil, hvis de oplevede ubehagelig adfærd.
• 92 % af spillerne mener, at der bør implementeres løsninger for at imødegå ubehagelig adfærd i multiplayer-spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere