Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den danske startup-virksomhed Grøn Sky har haft succes med en crowdfunding-kampagne. Selskabets produkt sigter mod at reducere CO2-udslippet med 90 procent, og allerede nu, inden kampagnen udløber 15. november, har folkene bag nået deres økonomiske mål.
Tilbage i oktober skrev vi om kampagnen, og her talte vi med Pierre Bennorth, CEO hos Grøn Sky, om projektet og dets mål.
Virksomheder går forrest
I forbindelse med, at Grøn Sky, der samarbejder med Oracle om løsningen, har nået deres økonomiske mål, forklarer Pierre Benorth nu i en pressemeddelelse:
”Vi ser opbakningen som et klart udtryk for, at folk kan se de store fordele ved vores grønne cloud-løsning. Grøn Sky er ikke alene klimavenlig, men også billigere end andre løsninger til lagring af data, så hvis man vælger Grøn Sky, kan man både reducere sit CO2-aftryk og spare penge. Den store interesse for vores crowdfunding-kampagne har dokumenteret, at man især i virksomhederne godt kan se, at Grøn Sky gør både forbrugerne og klimaet til vindere. Vi havde forventet, at det ville være de private forbrugere, der ville gå forrest.”
Studerende får den foræret
Han slutter af med at fortælle, at flere af støtterne ikke alene har købt abonnementer på Grøn Sky til sig selv. En virksomhed har også købt abonnementer til studerende. Han forklarer, at denne gave primært vil blive givet til en gruppe studerende på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
”Når de pågældende studerende begynder at anvende Grøn Sky og gemme deres filer i langtidslageret, vil det få positiv indvirkning på virksomhedens CO2-regnskab,” skriver Grøn Sky i pressemeddelelsen.