Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Googles søgemaskine er dybt integreret i Android-mobilerne. Det er den der er standard både i Googles Chrome-browser, som langt de fleste bruger og i den integrerede søgebjælke, der er en del af startskærmen.
Med mindre du aktivt gør en indsats for at vælge den fra, vil du lægge dine søgninger i Googles søgemaskine, som udgør en pæn del af internet-gigantens forretning.
Det udløste i 2018 en gigantisk bøde på 32 milliarder kroner samt et krav om at Android-brugerne skal tilbydes alternativer til Googles søgemaskine.
Vidt forskellige browser
Konsekvenserne af dette vil Android-brugerne komme til at se fra d. 1. marts. Her vil enhver, der aktivere en Android-mobil fra ny, møde en liste på fire søgemaskiner, man kan vælge imellem.
Den søgemaskine der vælges vil være standard både i Chrome-browseren og i søgebjælken på startskærmen.
Hvilke søgemaskiner man kan vælge imellem, udover Googles egen, vil variere fra land til land. For hvert land i EU har Google holdt auktion over de tre ledige pladser.
I Danmark er de gået til DuckDuckGo, Givero og Info.com. Indtil d. 1 juni vil disse figurere på listerne. Herefter vil der blive holdt auktion igen, og sådan vil det fortsætte hver tredje måned.
Kravet til søgemaskiner, der byder ind er, at de skal fungere på det lokale sprog og på engelsk.
DuckDuckGo er kendt for at værne om privatlivet, mens Givero er en Bing-baseret søgemaskine, der giver halvdelen af sine indtægter til velgørende formål. Info.com henter resultater fra både Yahoo og Google.
Vil næppe rykke ved dominansen
Situationen er den samme som da Microsoft blev påbudt at lade brugerne vælge alternativer til Windows' indbyggede browser, Internet Explorer.
Det skal blive spændende at se, hvor mange der vælger en anden søgemaskine end Googles. Imodsætning Microsofts browser, kan det næppe bestrides at Googles søgemaskine er den mest effektive der findes, hvorfor over 90 procent af alle internet-søgninger i verden foregår via denne.