Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vores daglige onlinetid voksede med 3,5 time under coronakrisen

Ni ud af ti forbrugere øgede deres internetforbrug under coronakrisen, og vores onlinetid i hjemmet steg i gennemsnit med 3,5 time om dagen. Det fremgår af en ny global rapport fra Ericsson ConsumerLab, der også viser, at hver femte forbruger tog helt nye onlineaktiviteter som fx e-læring og videokonferencer til sig.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

COVID-19 ændrede på et splitsekund vores verden og hverdag. Et hidtil uset antal lande lukkede ned, og milliarder af mennesker over hele kloden måtte flytte både arbejdsplads og fritidsaktiviteter hjem i stuerne for at undgå al unødvendig social aktivitet.

Men hvordan påvirkede coronakrisen vores internetforbrug og digitale vaner, da den fysiske verden pludselig rykkede online? Det har Ericsson ConsumerLab kigget nærmere på i en ny global undersøgelse foretaget blandt 11.500 forbrugere.

Ifølge rapporten øgede ni ud af ti forbrugere deres internetaktiviteter under coronakrisen. I gennemsnit steg vores daglige onlinetid i hjemmet via bredbånd med 2,5 time, mens opkobling via 4G-mobilnetværket steg med 1 time.

“Hvis muligheden for at arbejde hjemmefra før var et gode, blev det under krisen til et krav, og aldrig har vi været så afhængige af at kunne komme online for at arbejde, studere og opretholde et socialt liv. Det har medført et skift i vores internettrafik og viser, at både mobile og faste netværk i stigende grad spiller en vigtig rolle ift. kritisk national infrastruktur,” siger Niclas Backlund, der er chef for Ericsson i Danmark.

E-læring og videoopkald i vækst

De hurtigst voksende app-kategorier er bl.a. relateret til onlineuddannelse, videomøder og velværdsydelser. Brugen af uddannelsesapplikationer som fx Google Classroom er steget med hele 282 pct., og ifølge tre ud af fire forældre har disse været afgørende for, at deres børn har kunne fortsætte deres skolegang hjemmefra.

I USA mener seks ud af ti samtidig, at videomøder helt vil erstatte fysiske møder, og lige så mange vurderer, at onlinekonsultationer hos lægen vil erstatte de fysiske.

Hurtige forbindelser skal få os gennem fremtidige kriser

På trods af det øgede pres på netværkene oplevede 74 pct. af respondenterne, at deres mobile netværk levede op til deres forventninger. Dog svarer 63 pct., at 5G havde været en fordel for deres netværksforbindelse under coronakrisen.

Mens 5G-udbredelsen er aftaget i nogle markeder som følge af pandemien, accelererer behovet og brugen i andre markeder. Det får Ericsson til at hæve sin forventning til det samlede antal 5G-abonnementer ved udgangen af 2020 fra 100 til 190 mio. I Danmark forventer TDC at aktivere Ericssons 5G-netværk ved udgangen af 2020.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere