Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi lytter til vennerne, når vi køber ny smartphone

For hver femte dansker spiller anbefalinger fra venner og familie en afgørende rolle, når vi skal købe ny smartphone. Og dobbelt så mange kvinder som mænd opsøger gode råd i deres omgangskreds. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov, foretaget på vegne af OnePlus. Tendensen bekræftes af forbrugerekspert.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er kamp om forbrugerne på smartphone-markedet i Danmark, men hvad påvirker vores beslutning? Danskernes familie og venner har i høj grad noget at skulle have sagt, når det gælder køb af smartphones - og særligt kvinder har nære relationer som største inspirationskilde.

Faktisk opsøger dobbelt så mange kvinder som mænd gode råd i deres omgangskreds, når de skal købe en ny smartphone. Det viser en YouGov-undersøgelse foretaget på vegne af OnePlus.

I undersøgelsen er 2.674 danskere blevet spurgt til, hvilke faktorer der påvirkede deres seneste køb af smartphone. Her er det tydeligt, at de nære relationer har stor betydning for deres valg. For en femtedel af danskerne har familie og venner størst indflydelse på det endelige køb.

Nære relationer giver tryghed for vores køb

Ifølge Mette Skovgaard Frich, der er forbrugerekspert og strategisk rådgiver med speciale i retail, er der en god forklaring på, hvorfor forbrugere især lytter til personer, de kender. Når vi kan spejle os i andre, føler vi os nemlig mere trygge, og det reducerer den usikkerhed, der kan være forbundet med at prøve noget nyt. Og jo mere kompleks en situation eller et produkt er, jo mere lader vi os inspirere af andre.

Den tendens gælder både mænd og kvinder, men når det kommer til selve købsadfærden, er der forskelle. Mænd og kvinder shopper nemlig forskelligt.

“Det er meget interessant at kigge nærmere på mænd og kvinder som shoppere, for der er stor forskel på, hvordan de går til opgaven. Historisk set har det været meget kønsopdelt, hvad forbrugere har købt. Elektronik har fx længe været mændenes domæne, men sådan er det ikke i dag,” siger Mette Skovgaard Frich og fortsætter:

“Forskellen skyldes derimod, at kvinder er meget mere afsøgende end mænd og i højere grad nyder selve det at shoppe. Det gør også, at kvinder taler mere om det produkt, der skal købes, og sammenligner fordele og ulemper. Når det kommer til elektronik, handler det for kvinder ikke kun om funktion, men også om æstetik - og hvor der er mest værdi for pengene. Derfor er det vigtigt for dem at rådføre sig med personer, som de kan spejle sig i.”

Brands lytter til brugerne

For hele tiden at kunne imødekomme nye trends og efterspørgslen på nye produkter er flere og flere brands begyndt at lytte til brugerne. Det er dog ikke nyt for smartphone-producenten OnePlus, der siden starten i 2013 har involveret brugerne i udviklingen af nye produkter via sit community. Det har vist sig at være en god strategi, og tendenserne fra undersøgelsen stemmer overens med OnePlus’ egne erfaringer.

“Undersøgelsen viser, at danskerne lytter til hinanden, inden de lægger et produkt i indkøbskurven. Den tendens stemmer overens med vores egen erfaring, hvor OnePlus ligger helt i front ift. brugeranbefalinger,” siger Marie Feldborg, marketingdirektør i OnePlus Danmark, og fortsætter:

”Vi gør en stor indsats for at inddrage brugerne i udviklingen af vores produkter gennem vores community. Det er her, vi differentierer os fra konkurrerende brands, og vores community er en stor del af OnePlus’ succes. Undersøgelsen bekræfter, at vores måde at arbejde på fungerer. Derfor er vi også meget stolte over, at OnePlus er det mest anbefalede smartphone-brand,” slutter hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere