Morgen-briefing: Danske Bank sælger jobportal for startups / Netcompany-aktie får tæsk igen / Snapchat lancerer chatbot baseret på ChatGPT

Danske Bank sælger jobportal for startups. Netcompany-aktie får tæsk igen. Voldsom brand stopper produktionen hos Apple-leverandør. Apple får af millionbøde i Rusland. Snapchat lancerer chatbot baseret på ChatGPT.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen fra Computerworld,

Bag tastaturet denne sidste dag i februar er Alexander Haslund, der her med højt humør og en kop varm kaffe bringer dig din daglige overflyvning af it-nyhederne tirsdag morgen.

Rigtig god fornøjelse.

Danske Bank sælger jobportal for startups

Danske Bank afhænder sin jobportal for iværksætter, TheHub, til det norske selskab Mesh Community.

Det skriver Danske Bank i en meddelelse. TheHub blev grundlagt i 2015 og har i dag mere end 10.000 startups som brugere, lyder det.

"Danske Bank vil fortsat have et stærkt engagement i det nordiske startupmiljø. Men med ambitionen om at videreudvikle TheHub som jobportal, hvilket ikke er bankens kerneforretning, er det på tide at overdrage ejerskabet," lyder det fra Klavs Hjort, chef for Danske Bank Growth.

Han melder, at Danske Bank vil fortsætte med at hjælpe virksomheder med at nå deres potentiale gennem specialiserede vækstrådgivere og finans- og bankprodukter, der matcher virksomhedernes behov, efterhånden som de vokse.

Som en del af aftalen bliver Danske Bank ved med at have et strategisk forhold til portalen de næste tre år.

TheHub.io er siden 2015 også blevet udrullet til Sverige, Norge og Finland. Platformen er udviklet via et strategisk samarbejde mellem Rainmaking og Danske Bank.

Platformen har formidlet mere end en million jobansøgninger.

Netcompany-aktie får tæsk igen

Den seneste tid har ikke være sjov for Netcompanys aktionærer og ejere. I går mandag var endnu en rød dag for aktien, der blev sendt ned med 5,62 procent.

Det sker oven på en nedadgående trend, hvor kursen fra januar til nu er barberet ned fra lidt over 300 kroner til 245 kroner per aktie. Samlet er Netcompanys aktiekurs gået lidt over 40 procent tilbage sammenlignet med et år siden.

Da Netcompany var på sit højeste i sommeren 2021, kostede en enkel aktie over 830 kroner.

Voldsom brand stopper produktionen hos Apple-leverandør

Apples leverandør Foxlink har standset produktionen på sit anlæg i den sydindiske delstat Andhra Pradesh efter en massiv brand fik en del af bygningen til at kollapse mandag, skriver Reuters.

Foxlink producerer kabler til iPhone-opladere og etablerede sin fabrik i Andhra i 2020.

Omkring halvdelen af maskineriet på anlægget skal være blevet beskadiget som følge af branden, hvor ingen kom til skade.

Apple har siden 2017 øget sin tilstedeværelse i Indien via en række underleverandører, herunder altså Foxlin og via Wistron og Foxcon.

Apple får af millionbøde i Rusland

Vi bliver hos Apple, der netop har betalt en bøde på næsten en milliard rubler i en russisk antitrustsag. I dollar er det dog til at overskue for Apple, da det svarer til en bøde på lidt over 12 millioner dollar, der svarer til lidt over 85 millioner kroner.

Apple er idømt bøden for misbrug af sin dominans på markedet for mobilapps, lyder det fra Ruslands Federal Antimonopoly Service (FAS), skriver Reuters.

Apple har tidligere været "respektfuldt uenig" i en kendelsen, der fulgt efter en klage fra cybersikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab.

Kaspersky mener, at en ny version af dets Safe Kids-applikation var blevet afvist af Apples operativsystem.

Apple stoppede alt produktsalg i Rusland for et år siden, efter at Moskva sendte sine væbnede styrker til Ukraine og begrænsede sin Apple Pay-tjeneste i Rusland.

Snapchat lancerer chatbot baseret på ChatGPT

Snapchat introducerer en chatbot drevet af den seneste version af OpenAIs ChatGPT.

Det skriver The Verge.

Med navnet 'My AI' vil Snapchats bot blive fastgjort til appens chatfane over samtaler med venner. I første omgang er den tilgængeligt for 3,99 dollar om måneden med Snapchats Plus-abonnent, men det er målet at gøre botten tilgængelig for alle Snapchats 750 millioner månedlige brugere.

Ifølge Snaps CEO Evan Spiegel er det en satsning på, at AI-chatbots i stigende grad bliver en del af hverdagen for flere mennesker.

"Den store idé er, at vi udover at tale med vores venner og familie hver dag, kommer til at tale med AI hver dag. Og dette er noget, vi er godt positioneret til at gøre som en beskedtjeneste," siger han til The Verge.

Snaps chatbot skal være trænet i at overholde virksomhedens retningslinjer, herunder er en del af funktionaliteten også blevet begrænset.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Midtjylland

    STELLA CARE ApS

    Frontend- og app-udvikler (AI-Native)

    Københavnsområdet

    Everllence

    Senior Embedded Software Engineer

    Københavnsområdet

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Forretningsanalytiker

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job