Digitalisering af folkeskolen er også en dansk eksport-succes

Klumme: Vi har i Danmark fat i den lange ende. Offentlig digitalisering i Danmark er blevet en eksportvare.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

For danske folkeskoleelever og deres forældre er det en lige så naturlig del af hverdagen, at kommunikationen mellem elever, lærere og forældre om ugeplaner, hjemmearbejde, trivsel osv. foregår digitalt, som det er at smøre madpakker.

Det kan vi takke skolernes læringsplatforme for. De dansk-udviklede platforme er herudover en vaskeægte eksport-succeshistorie.

Men succesen er ikke skabt henover natten. Det er et resultat af et meget vellykket offentligt/privat samarbejde, hvor offentlige myndigheder har formået at skabe en ramme for privat innovation.

Succesen skyldes også, at platforme er skabt i samarbejde med lærerne og med udgangspunkt i den virkelighed, de skal bruge dem i.

Visionær beslutning

Den danske rejse mod udviklingen af den digitale infrastruktur i folkeskolen tog sin begyndelse for knap 10 år siden, hvor politikere traf en visionær beslutning om at skabe en grundlæggende fælles infrastruktur, som en ramme om udvikling af digitale løsninger i folkeskolen.

Et centralt element var det såkaldte ”Brugerportalsinitiativ”, der havde som et af sine formål at indføre læringsplatforme og en fælleskommunal kommunikationsplatform. Den sidst bedre kendt som Aula.

Udviklingen af et fælles login til digitale løsninger i skolesektoren har også været et centralt element i skolernes digitale udvikling. Det er det, vi i dag kender som ”UNIlogin” (skolernes svar på MitID).

Flere private byder ind

Frem for ét samlet indkøb af én fælles offentlig læringsplatform skabte det offentlige med brugerportalsinitiativet i stedet en ramme for, at private aktører kunne byde ind med forskellige konkurrerende løsninger.

Det har betydet, at flere nye aktører har set dagens lys og været med til at skabe konkurrence på det nye marked, som har fremmet kvaliteten af de nye løsninger og presset priserne nedad.

Det er samtidig en styrke ved modellen, at den fremelsker unikke danske løsninger, hvilket er efterspurgt i en tid, hvor spørgsmålet om vores digitale suverænitet er konstant nærværende i diskussionerne om vores digitale fremtid.

Fremstød i Tyskland

Tyskland er kendt for ikke helt at være på digital omgangshøjde med Danmark, men det er et af de lande, der kigger i Danmarks retning.

Både forbundsstaten og delstaterne investerer lige nu massivt i landets mere end 40.000 skoler og resten af uddannelsessektoren. Investeringerne giver et stort eksportmomentum for de danske EdTech-virksomheder, som står på skulderen af vores privat-offentlige innovationsrejse.

DI gennemfører derfor her i foråret for andet år i træk eksportfremstød i Tyskland med fælles dansk fremvisning af de danske løsninger. Her oplever vi en stor interesse fra tyske beslutningstagere, ikke mindst i forhold til den danske tilgang til offentlig-privat innovation.

Den tyske interesse bekræfter os i, at vi i Danmark har fat i den lange ende, og at offentlig digitalisering i Danmark er blevet en eksportvare.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S