Tid til at sige farvel til tredjepartscookies

Klumme: I dag er det særligt vigtigt at have autenticitet, loyalitet og tillid i fokus i enhver interaktion mellem sælgere og kunder. Dette er især vigtigt, da tredjepartscookies er ved at forsvinde.

Artikel top billede

(Foto: Pixabay)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Virksomhedernes muligheder for at indsamle data relateret til forbrugernes købsadfærd bliver sværere og sværere.

I de tidlige dage, hvor internettet var ungt, var det relativt nemt.

Men siden da har vi set mere regulering på området, ikke mindst gennem GDPR som trådte i kraft for fem år siden.

Ikke længe efter kom meldingen om, at man som forbruger skal kunne godkende eller fravælge brugen af ​​cookies.

I dag ser vi en lignende diskussion vedrørende tredjepartscookies. Disse bruges ofte til målrettet annoncering og sporing.

Det er netop på grund af tredjepartscookies, at du ser annoncer online med det tøj eller den elektronik, du tjekkede ud i sidste uge.

De kan også bruges til at forbedre den faktiske brugeroplevelse på en hjemmeside ved at gøre den mere personlig for dig som enkeltperson.

Personalisering er stadig vigtigere

Selve baggrunden for at ville udfase tredjepartscookies er relateret til privatlivsproblemer og sporing af internetbrugere.

Flere store browservirksomheder har meddelt, at de allerede har eller har planer om at begynde at udfase tredjepartscookies.

Senest næste år vil Google Chrome have udfaset det. Firefox og Safari er allerede begyndt at blokere mange.

Vi lever i en tid, hvor personalisering er stadig vigtigere. Hvor man som virksomhedsejer skal møde forbrugerne på en række forskellige platforme og gøre det på en måde, der får dem til at komme tilbage.

Netop derfor er det vigtigt, at man som e-handler er opmærksom på, at udfase tredjepartscookies.

Denne udfasning, som allerede er begyndt, vil få stor betydning for den digitale reklamebranche.

Web 3.0 er fokuseret på at gøre personlige oplysninger private igen. Det bygger på en voksende bevægelse for at give brugerne kontrol over ejerskabet af deres data.

Enkeltpersoner vil få mulighed for at bestemme, hvordan de vil indsamle og opbevare deres data og endda sælge dem, hvis de vil, i stedet for, at virksomheder indsamler dem gratis.

For e-handlerne betyder det blandt andet, at man skal indsamle flere førstepartsdata for at kunne konkurrere på markedet og for at kunne tilbyde en fortsat skræddersyet løsning til kunderne.

En anden måde at indsamle oplysninger fra kunder på kan være at kræve, at de registrerer sig ved køb af produkter.

Men her skal man træde varsomt. Ifølge det seneste E-barometer fra Postnord kan et flertal af forbrugerne (71 procent) ikke lide at skulle registrere sig, når de handler på nettet.

Førstehåndsdata er vigtigt. Men mindst lige så vigtigt er det at skabe et ægte bånd mellem kunde og virksomhed.

Ikke mindst for løbende at kunne tanke data op i CRM-systemet via genkøb eller kontakt med kundeservice.

Et stort problem i dag er også, at mange virksomheder fokuserer al deres energi på at indsamle så meget data som muligt uden at koble og analysere dataene for at have en større effekt på kundetilfredsheden gennem hele købsprocessen.

Målet er ikke at være den virksomhed med flest ingredienser i skabet.

Målet er at have de rigtige ingredienser, som du rent faktisk skal bruge til at bage kagen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S