Artikel top billede

Microsofts CEO Satya Nadella svarer AI-kritikere igen: "Vi har brug for ny teknologi"

Satya Nadella mener, at der er brug for teknologiske fremskridt for at skabe økonomisk vækst.

Der har den seneste tid været meget omtale om AI, efter ChatGPT har skabt overskrifter verden rundt.

Det har også ført til kritiske røster fra blandt andet Elon Musk, som har advokeret for et stop for mere komplicerede AI-modeller – indtil han selv annoncerede, at han ville skabe et AI-selskab.

Flere bekymringer har omhandlet de etiske aspekter ved kunstig intelligens, samt de konsekvenser det vil have på jobmarkedet.

Hos Microsoft er holdningen, at AI vil skabe vækst i verdens samfund.

"Det er derfor, AI er spændende," siger Microsofts CEO Satya Nadella i et interview med Time Magazine og fortsætter:

"Vi har brug for ny teknologi til at hjælpe os med den økonomiske vækst, som vi nød i den tidlige del af det 20. århundrede. Hvad hvis vi kan have den type økonomisk vækst denne gang, men den er meget mere jævn?”

Satya Nadella mener, at AI kan bringe væksten tilbage til stadiet i midten af det 20. århundrede. Han anerkender, at der er udfordringer, og at visse jobs kan blive ramt, men at fordelene opvejer ulemperne – især fordi AI kan effektivisere flere jobs.

Microsofts egne data fra Microsofts Work Trends Index, viser, at næsten to ud af tre adspurgte personer siger, at de kæmper med at have tid og energi til at udføre deres eget arbejde. Indekset undersøgte 31.000 arbejdere på tværs af 31 markeder i februar og marts 2023.

"I sidste ende tror jeg, at vi alle vil blive bedømt af én ting alene, som er: "Opvejer fordelene langt noget, der er de samfundsmæssige konsekvenser?" siger Nadella.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere