Flyt virksomheden i skyen på helt egne betingelser

Klumme: At rykke i clouden på sine helt egne betingelser og præmisser, vil medføre langt færre misforståelser, der både koster tid, penge og spildte kræfter.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Mange virksomheder implementerer cloudbaseret it-infrastruktur, fordi det kan være den hurtigste og mest effektive vej til at nå en række strategiske mål.

Cloud kan øge effektiviteten, reducere omkostningerne og accelerere lancering af nye produkter og tjenester.

Ofte ser jeg dog, at forventningerne mellem virksomhedsledere på den ene side og it-afdelingerne på den anden divergerer, når først arbejdet skal realiseres.

Omkostningerne og udfordringerne ved at migrere til skyen kan nemlig nogle gange overgå de oprindelige skøn, og har ledelsen ikke en klar idé om, hvad de vil opnå med skyen, kan det føre til skuffelse.

I mit arbejde oplever jeg ofte, at virksomheder uden tidligere erfaring med migrering til skyen begår de første fejl allerede i strategifasen. Disse fejl kan måske ikke umiddelbart mærkes, men de kan dukke op senere i processen og påvirke resultaterne negativt.

Nogle gange fokuserer virksomheder så meget på fordelene ved offentlige cloud-tjenester, at de forsømmer at udarbejde en strategisk og velovervejet plan for deres transformationsprojekter.

Nogle tror måske også, at interne teams kan håndtere udfordringerne ved at implementere nye tjenester og applikationer uden at have de nødvendige forudsætninger. Det kan ligeledes føre til uforudsete omkostninger og kompleksiteter senere i processen.

Uanset om en virksomhed lige er begyndt sin rejse med cloud-transformation eller allerede er godt i gang, kan det være en god idé at træde et skridt tilbage og vurdere situationen nøje.

Det er aldrig for sent at evaluere, hvor man er, og hvor man ønsker at gå hen.

Tænk to skridt fremad i cloud-strategien

At være klar over virksomhedens nuværende situation og mål er nøglen til at tilpasse den bagvedlæggende forretning til de tjenester, der tilbydes i public cloud.

For med de rette forudsætninger kan virksomheder udnytte de mange fordele i clouden, der blandt andet tæller:

  • Reducere vedligeholdelsesomkostningerne for virksomhedens it-infrastruktur ved at tilpasse ressourcer og kapacitet efter behov.

  • Opnå autonom skalering af it-infrastrukturen baseret på efterspørgsel.

  • Forbedre og modernisere it-infrastrukturen ved at erstatte ældre systemer med platforme og softwaretjenester. Dette frigiver tid og ressourcer til fokus på produkt- og serviceudvikling.
For at øge succesen med cloud-transformation skal ledelsen altså have en plan for, hvordan de vil håndtere den eksisterende it-infrastruktur, applikationer og data.

Vi anbefaler altid, at man starter med at kategorisere sine forretningssystemer.

Det hjælper med at afgøre, hvilke ændringer til it-infrastrukturen, der er nødvendige for at flytte eller transformere virksomhedens applikationer og data til public cloud-tjenester.

Det giver samtidig et overblik over, hvor stor en forandringsproces virksomheden og it-afdelingen står over for, og hvor lang tid det vil tage at nå de fastsatte mål.

Virksomhedens forretningssystemer kan f.eks. kategoriseres således:

  • Rehost: Flytning af en forretningsfunktion med minimale ændringer med fokus på omkostningsreduktion.

  • Refactor: Applikationer og databaser, der kan drage fordel af platformstjenester, men kræver nogle grundlæggende ændringer.

  • Re-architect: Ændringer i grundlæggende infrastruktur er nødvendige for at opnå højere ydeevne.

  • Rebuild: Infrastruktur og applikationer, der skal genopbygges, inden de kan flyttes.

  • Replace: Erstatning af en funktion med en anden løsning, f.eks. flytning af data til en ny applikation.

  • Retain: Behold funktionen på den nuværende placering af forskellige årsager, f.eks. kontraktmæssige forpligtelser.
Når virksomheden har kategoriseret forretningssystemerne, kan it-afdelingen med fordel gennemføre en Cloud Migration Readiness Assessment for at skabe en veldefineret forandringsplan, der passer til den enkelte virksomheds behov i form af budget, omkostninger og hvor lang tid, der kan bruges på forandringsprojektet.

På den måde er virksomheden langt bedre forberedt på, hvad der kan få betydning for cloud-rejsen, og være klar og præcis over for udbyderen om rammerne for forandringsplanen.

At rykke i clouden på sine helt egne betingelser og præmisser, vil medføre langt færre misforståelser, der både koster tid, penge og spildte kræfter.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S