Derfor bider vi så tit svindlernes digitale maddinger

Social Engineering er det værktøj, der får os til at hoppe på svindlernes krog, når hjemmesiden eller sms’en tilpas troværdig ud, og denne bog forklarer hvordan det fungerer.

Artikel top billede

Alle kender én, som kender én, der blev snydt, så vandet drev, for i det digitale hav ligger snyderne på lur, og de kender os bedre, end vi tror.

Lokkemaden kan være links i en mail fra SKAT, en sød sms fra ukrainske Ivanka eller trusler om kaos i netbanken, hvis vi ikke straks sender kortnummeret på vores Mastercard Platinum. Helst asap.

Ikke alt, der blinker, er værd at bide på, og vi ved det godt. Fupnumre som phishing er bare blevet så snedigt designet.

Især når den luskede madding er skabt ved hjælp af social engineering, forklarer Roger A. Grimes i “Fighting Phishing: Everything You Can Do to Fight Social Engineering and Phishing”.

Grimes er tilknyttet det internationale antiphishing-firma, KnowBe4, Inc. Han er fortaler for strategien med et flerstrenget digitalt forsvar.

Social engineering handler nemlig om meget andet end at strikke scammer-software sammen. Det handler også om at trykke på de helt rigtige knapper inde i os. Ofte panikknappen.

Vi reagerer, når vi får en mail fra ”SKAT” om økonomisk bål og brand, medmindre vi klikker på linket for at rette fejlen i årets selvangivelse. Andre knapper kan aktivere vores begær, lyst eller nysgerrighed.

Når hackerne er løs i det digitale privatliv eller på arbejdet, begynder problemerne. Vi bliver personlig afpresset (”vi ved, du har kigget på tvivlsom porno!”) eller er ofre for ransomware, der låser hele firmaets server.

Fighting Phishing er ment som en manual for både private læsere og it-professionelle. Grimes giver bud på politikker, undervisning og strategier, som bør overvejes i forsvaret mod phishing.

I sidste ende er vi hverdagsmennesker, som alle kan begå fejl, og de fleste har nok været tæt på at klikke på linket om ventende pakker eller et tilgodehavende fra Sygeforsikringen ”Danmark”.

Titel: Fighting Phishing: Everything You Can Do to Fight Social Engineering and Phishing

Forfatter: Roger A. Grimes

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil