Lad være med at være religiøs, når det kommer til cloud’en: Du får langt mere ud af skyen, hvis du er platform-agnostisk

Klumme: Alt for få overvejer at placere applikationer og data i forskellige clouds, fremfor at have alt hos én leverandør. Det er ærgerligt, for der er masser af gevinst at hente ved at vælge den rette cloud-platform til det rette formål.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Danmark er et innovativt land på mange områder, men samtidig også stokkonservativ.

Imens vi er dygtige og førende indenfor at prøve nye teknologier af, så er vi varsomme med at skifte fra noget, som allerede virker.

For virksomheder i skyen betyder det blandt andet, at mange aldrig overvejer andre cloud-platforme end den, de allerede benytter – og det til trods for, at der ofte er mange fordele at hente ved multicloud.

Der er så mange fordele at hente, ved at benytte den rette sky til det rette formål – og uden at det øger virksomhedens it-kompleksitet nævneværdigt – hvis bare det gøres ordentligt.

Samtidig står mange sælgere og forsøger at sælge præmissen om, at ved at vælge én leverandør til det hele, så opnår du it-mæssig Nirvana. Vær varsom med at lytte alt for meget på dem: For nogle ting fungerer bare bedst i visse skyer – og det er helt okay.

Der er ingen ”jack-of-all-trades”-løsning

Den traditionelle tilgang med kun at benytte én cloud-leverandør er ofte drevet af ønsket om forenkling og besparelser – og fordi man bare altid har gjort det.

Det er fuldstændig som med IBM i gamle dage, hvor ingen rigtig kunne svare på, hvorfor man egentlig havde de gamle maskiner stående, for ”det gjorde man bare.”

Det er farligt, for en ikke-beslutning ved ikke i det mindste at overveje andre platforme, kan punktere innovationen i virksomheden.

Det bliver hurtigt til en situation, hvor man kun tænker i de løsninger, som allerede passer ind i den eksisterende infrastruktur, fremfor at tænke i at finde præcis den platform, som er nødvendig til at løse et givent problem bedst.

For man kan altid få de forskellige platforme til at tale sammen. Ender man med at låse sig for voldsomt hos én udbyder, ender man måske med, på nogle områder, ikke at kunne udvikle sig lige så hurtigt som de konkurrenter, som netop har valgt en mere agil tilgang til skyen.

Forskellige cloud-leverandører har styrker inden for forskellige områder - nogle excellerer i AI og maskinlæring, mens andre tilbyder overlegne datalagringsløsninger eller skaleringsmuligheder.

Ved at anvende en multicloud-strategi kan virksomheder vælge de bedste løsninger fra hver leverandør, hvilket optimerer ydeevnen og omkostningseffektiviteten.

Sidst, men slet ikke mindst, skal det nævnes, at multicloud gør det lettere at overholde regulatoriske krav, da data og applikationer kan placeres i forskellige geografiske områder og under forskellige lovgivninger.

Sidstnævnte er særligt afgørende, når vi nu nærmer os slutspurten mod NIS2-direktivet. Og du skal ikke forvente færre regulativer i fremtiden.

Den rigtige cloud – til det rigtige tidspunkt

Der er tidspunkter, hvor det giver mening at holde sig til én platform, og selvfølgelig kan kompleksiteten i mange datakilder/mange sky-platforme blive (for) stor.

Men langt hen ad vejen, så kan du – med den rette infrastruktur og opbygning – få langt mere ud af cloud’en ved at skabe broer mellem de forskellige platforme frem for at bygge mur om én.

Det gælder både nye strategier, produkter eller behov – og de gamle. Hvis du har data liggende i dit gamle ERP-system, og du kan forbinde til de data, så gentag efter mig: ”Det er okay.”

Det handler om forbindelser og integration. Kan du ikke forbinde til dine data i dine respektive datasiloer og systemer, så er det, at det bliver et legacy-system, og det er skidt.

Men hvis dine data fungerer og har en mere statisk natur samt at de kan tilgås, så er det en bedre løsning bare at lade dem blive, hvor de er.

Jeg opfordrer kort sagt danske virksomheder til at droppe tanken om kun at bruge én cloud-leverandør: Omfavn multicloud-strategien, hvor det giver bedst mening for jeres specifikke behov og mål.

Ved at integrere flere cloud-miljøer kan I ikke blot sikre større robusthed og fleksibilitet, men også opnå betydelige konkurrencefordele – for ikke at glemme en langt bedre udnyttelse dine ansatte, som i stedet kan fokusere deres tid på forretningsfremmende opgaver.

Lad os bevæge os væk fra monokultur i cloud computing og i stedet skabe en divers og fremtidssikret it-infrastruktur.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S