Små kommuner betaler mest for fusioner

KMD's skæve prismodel er skyld i, at mindre kommuner skal betale mere per indbygger for datakonvertering end store kommuner ved sammenlægninger. Sådan lyder kritikken fra borgmester i Hedensted Kommune, Jørn Juhl Nielsen (S). Ifølge KMD afspejler prisforskellen de reelle omkostninger.

Små kommuner betaler målt per indbygger mere til KMD for konvertering af data og it-systemer end store kommuner.

Det viser beregninger, som Hedensted Kommune har foretaget ud fra KMD's prismodeller for it-sammenlægninger i forbindelse med kommunalreformen.

Beregningerne viser eksempelvis, at den store Esbjerg Kommune slipper billigere per indbygger end den lille Hedensted Kommune.

- KMD's model favoriserer større kommuner på bekostning af de mindre. For os er det uforståeligt, hvorfor vi skal betale mere per indbygger til KMD end vores større nabokommuner, siger borgmester Jørn Juhl Nielsen (S), Hedensted Kommune.

Ingen rabatter til de store

Hedensted Kommune fusionerer i forbindelse med kommunalreformen med nabokommunerne Juelsminde og Tørring-Uldum.

De tre nuværende kommuner har alle under 20.000 indbyggere, og set fra Hedensted er det her, at problemet opstår. KMD's prismodel for konvertering af data og it-løsninger tager nemlig udgangspunkt i indbyggertallene i de nuværende kommuner.

Op til 20.000 indbyggere betaler kommunerne selv 100 procent af udgifterne, mens der for de følgende 10.000 indbyggere betales 50 procent. Herefter falder betalingen yderligere, så kommunerne eksempelvis kun skal slippe 10 procent af udgifterne for det antal indbyggere, der ligger over 50.000.

Ifølge KMD skal det ikke opfattes som en rabat, at prisen per indbygger ændres efter de første 20.000 borgere.

Der er snarere tale om en ekstrabetaling, som de store kommuner betaler udover det grundbeløb, som de betaler i lighed med mindre kommuner op til 20.000 indbyggere.

- Prismodellen afspejler efter vores vurdering de reelle omkostninger ved sammenlægningerne, men vi er naturligvis parat til at diskutere prislogikken med de kommuner, der nu kritiserer den, siger KMD's kommunikationsdirektør Anders Rosbo.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Økonomistyrelsen

    Product Owner til RejsUd

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil