Crowdstrike-nedbrud fik verdens fly til at stå stille: Nu vil flyselskab rejse kæmpe-erstatning

Det amerikanske flyselskab Delta Airlines led et tab på 3,8 milliarder kroner som følge af et globalt it-nedbrud sidste sommer.

Artikel top billede

(Foto: Thomas Møgelbjerg)

Det amerikanske flyselskab Delta Air Lines har fået medhold i retten til at fortsætte sin omfattende erstatningssag mod it-sikkerhedsselskabet CrowdStrike.

Retssagen udspringer af det globale it-nedbrud i juli 2024, hvor en fejl i CrowdStrikes Falcon-software fik over otte millioner Windows-maskiner verden over til at bryde sammen.

Resultatet var massive driftsforstyrrelser globalt – og særligt flyselskaber blev ramt med tusindvis af aflysninger og forsinkelser.

Alene Delta Air Lines måtte aflyse hele 7.000 flyvninger og har opgjort sit økonomiske tab til 550 millioner dollar – omkring 3,8 milliarder kroner – når både mistet omsætning og ekstraomkostninger regnes med.

Kelly Lee Ellerbe, højesteretsdommer i Fulton County, giver nu Delta grønt lys til at gå videre med sine anklager om grov forsømmelighed.

“Hvis CrowdStrike bare havde testet opdateringen på én maskine, ville fejlen være blevet opdaget,” skrev dommeren ifølge Reuters og henviste til, at CrowdStrikes egen topchef offentligt har kaldt hændelsen for noget, der “gik frygteligt galt”.

Delta hævder, at CrowdStrike udrullede en defekt opdatering uden at foretage de nødvendige tests.

CrowdStrike afviser, at selskabet bevidst har handlet uansvarligt, men udtaler via sin advokat, at man forventer enten frifindelse eller meget begrænsede erstatningskrav.

Delta mener derimod, at CrowdStrikes fejl og forsømmelighed har kostet selskabet dyrt.

Globalt nedbrud ramte i højsæsonen

It-nedbruddet, der også havde konsekvenser i Danmark, blev udløst den 19. juli og betegnes som et af de største nedbrud i nyere tid.

Og det ramte særligt hårdt, fordi det faldt sammen med en af årets travleste rejsedage.

Herhjemme blev blandt andet Københavns Lufthavn ramt, hvor 24 flyvninger måtte aflyses på én dag.

Københavns Lufthavn oplyste til Computerworld i juli sidste år, at man umiddelbart ikke har planer om at søge erstatning, fordi det er uklart, hvem et eventuelt krav skal rettes mod – og hvordan tabet kan dokumenteres.

Også både Biltema og Silvan oplevede driftsforstyrrelser som følge af CrowdStrike-nedbruddet.

CrowdStrike har tidligere erkendt, at fejlen skyldtes en valideringsfejl i en indholdsopdatering, som sendte millioner af computere i “blue screen of death”. Selskabet har dog endnu ikke meldt ud, om der udbetales kompensation til kunderne.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly