Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Investeringerne i kunstig intelligens (AI) er enorme.
"Stargate", et amerikansk initiativ til at opbygge verdens største AI-datacentre, planlægger at investere 500 milliarder dollars over de næste fire år.
Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater har annonceret planer om at købe hundredtusindvis af avancerede AI-chips og ved Frankrigs "AI Action Summit" tidligere i år forpligtede både offentlige og private aktører sig til investeringer på over 300 milliarder euro for at fremme AI i Europa.
AI har ikke givet økonomisk resultater for de fleste
Det står klart, at forventningerne til AI-teknologiens økonomiske potentiale er tårnhøje.
Alligevel viser en McKinsey-undersøgelse fra marts, at over 80 procent af organisationer globalt endnu ikke har oplevet nogen mærkbar effekt på deres økonomiske resultater.
Hvorfor denne uoverensstemmelse?
Forklaringen er, at AI ikke er en teknologi, der fungerer isoleret.
For at realisere potentialet skal AI integreres dybt i virksomhedens forretningsprocesser. Og det kræver tre grundpiller: moderne cloud-software, moderne datastyring og en sammenhængende teknologistak af AI-løsninger, der er tæt forbundet med begge.
Lad os begynde med softwaren: Alle succesfulde virksomheder anvender software til at organisere og optimere deres drift – fra ordrebehandling og indkøb til produktion, levering og kundeservice.
Alligevel benytter mange virksomheder stadig ældre on-premise-løsninger – altså programmer installeret lokalt på virksomhedens egne servere. Disse "softwarelandskaber" består ofte af adskilte applikationer, der gennem årene er blevet tilpasset og sjældent er opdateret med de nyeste teknologier.
Resultatet er komplekse systemer, der er dyre at vedligeholde, og som gør det vanskeligt for ledelsen at reagere hurtigt og smidigt på nye udfordringer og muligheder.
AI-applikationer støder også på store barrierer i disse ældre systemer: De har svært ved at forstå virksomhedens indre logik, at tolke fragmenterede og vidtspredte datasæt – og de kan måske slet ikke finde afgørende nøgleinformationer.
Er cloud løsningen?
Første skridt mod effektiv AI i forretningen er derfor at skifte fra on-premise til moderne cloud-software – altså applikationer, der vedligeholdes centralt i professionelle datacentre, løbende opdateres med ny innovation og er tæt integreret, så information kan flyde frit på tværs af organisationen.
Takket være gennemprøvede metoder og avancerede digitale værktøjer er denne såkaldte cloud-migrering i dag hurtigere, mere gnidningsfri og mere transparant end nogensinde.
Og gevinsten er tilsvarende større: Integrerede cloud-applikationer fungerer sammen fra starten og dækker virksomhedens behov på tværs af afdelinger.
Det betyder, at en bilproducent for eksempel kan reducere tid og omkostninger – fra ordremodtagelse til produktion og levering. Tilsvarende fordele gælder for alle brancher og arbejdsgange.
Cloud-migrering er derfor mere end et it-projekt – det er det digitale fundament for en gennemgribende modernisering af hele virksomheden. Det er vejen fra "god" til "fremragende".
Når virksomheden først er i skyen, kan avancerede datastyringsløsninger tilføjes med minimal indsats.
Tænk på avanceret datastyring som et intelligent magisk arkivskab: Det gemmer og organiserer automatisk alle dokumenter, alle informationer og alle data på det rigtige sted – altid opdateret, let søgbart, uden dubletter og fejl, intelligent annoteret og sat i den rette forretningskontekst.
Sammen giver integrerede cloud-applikationer og avanceret datastyring virksomhedens ledelse et samlet overblik.
Samtidig gør det AI i stand til at forstå og understøtte transaktioner på tværs af organisationen – både i rutineopgaver og i dybdegående analyser og beslutningsstøtte.
AI-agenterne står klar
Og næste skridt er allerede i gang: Med cloud og datastyring som fundament kan digitale kolleger – også kaldet "AI-agenter" – nu udføre komplekse opgaver som for eksempel at finde forfaldne fakturaer, identificere årsagen, løse problemet og sikre, at betalingsmål overholdes.
At realisere AI’s enorme potentiale handler derfor om at tage på en rejse: fra on-premise software til cloud-applikationer, videre til moderne datastyring og udbredt brug af AI-agenter i hele virksomheden.
Det er denne rejse, der forløser det kæmpe forretningspotentiale, som så mange ser i AI – og som gør det muligt fuldstændigt at gentænke, hvordan vores virksomheder og økonomier bliver drevet.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.