TV 2’s nyhedsapp kræver nu, at brugerne logger ind for at få adgang til indholdet.
Men beslutningen møder kritik fra cybersikkerhedsekspert Leif Jensen, der mener, at det øger risikoen for misbrug af brugerdata.
“Sandsynligheden for, at brugernavn og passwords genbruges til forskellige tjenester, er fortsat stor. Derfor bliver TV2 Nyhedernes app nu endnu et sted, hvor brugeroplysninger kan fiskes ud,” advarer Leif Jensen over for Ekstra Bladet.
Han opfordrer brugere til at oprette en alternativ mailadresse eller et alias, hvilket han selv gør, når de logger ind på tjenester som Netflix og nu også TV 2.
TV2 oplyser til Ekstra Bladet, at login-kravet skal give mediet mulighed for bedre at forstå brugerne, binde deres platforme tættere sammen og udvikle kommercielle produkter.
Men den forklaring er ifølge Leif Jensen identisk med de argumenter, techgiganter som Meta og Google har brugt i årevis.
I en mail til Ekstra Bladet understreger chefredaktør Kristoffer Pinholt, at TV 2’s nye login-krav ikke handler om, hvad andre sociale medier gør, men at det skal give TV 2 bedre muligheder for at levere mere relevant indhold.
Kristoffer Pinholt påpeger desuden, at TV 2 både har erfaring med login fra TV 2 Play og har fuldt fokus på datasikkerhed.
DR fik kritik for lignende model
TV2 er ikke det første danske medie, der kræver login.
DR indførte i oktober 2024 obligatorisk login for adgang til programmer på DRTV, hvilket medførte en bølge af kritik – og en efterfølgende undersøgelse fra Datatilsynet, som førte til kritik for få uger siden.
Datatilsynet konkluderede, at DR’s praksis ikke levede op til GDPR’s krav om dataminimering, fordi brugerne blev bedt om at oplyse deres navn frem for at vælge et anonymt profilnavn.
DR har siden justeret systemet, men sagen viser, hvor problematisk grænsen mellem brugervenlig personalisering og databeskyttelse kan være – særligt når det handler om adgangen til nyheder.