Det underlige web
Webbet er en underlig størrelse, som blander ideer fra mange forskellige verdener. Anvendelserne af webbet er mange, og designmulighederne er blevet øget voldsomt igennem webbets korte historie. Det har medført, at designerne har været nødt til at udvikle brugerfladekoncepterne løbende, og i modsætning til de grafiske styresystemer, hvor det har været muligt at udstikke retningslinier for brugerfladedesign, har webudviklerne i større grad været overladt til sig selv.
Det er der kommet mange grufulde websider ud af. Jakob Nielsen, den danskfødte brugefladeekspert, har udgivet en del bøger og andre tekster om emnet. De fleste brugerfladediskussioner har naturligt nok været ført i design- og udviklingsmiljøerne, og i disse fora kommer ideudvekslingen ofte meget nær på de aktuelle problemstillinger. Den slags diskussioner er vigtige nok, men det er næsten endnu vigtigere at træde et skridt tilbage, og se på de store sammenhænge.
Her har Jakob Nielsen nogle forudsætninger, som de fleste garvede designere ikke har. Han har professionelt beskæftiget sig med brugerfladedesign og brugerinteraktion i mange år, specielt i forbindelse med informationssystemer, også før webbet kom til verden. På den ene side kan man diskutere grænseflader med udgangspunkt i, hvad der virker naturligt, og hvad der virker som de rigtige ideer. Men der er stor forskel over til at undersøge, hvorledes disse grænseflader fungerer rent empirisk, ved at observere store grupper af brugere og deres interaktion med grænsefladerne.
Rank Xerox benyttede sådanne metoder til udviklingen af forløberen for de grafiske styresystemer, og Apple brugte ligeledes mange ressourcer på at undersøge brugeradfærd i forbindelse med udviklingen af firmaets trendsættende grænseflade.
Jakob Nielsen bygger sine råd på sådanne observationer, og det giver hans betragtninger større vægt og et bredere perspektiv.
Designregler følges ikke
"Godt webdesign", som er den danske titel på Nielsens bog fra 1999, "Designing Web Usability", gennemgår de almindeligste forseelser, som man ofte ser på webbet. Selvom bogen har to år på bagen, er den absolut ikke forældet, da Nielsens råd er af principiel karakter og ikke er knyttet til bestemte teknologier.
Jakob Nielsens indfaldsvinkel er teknisk, og han vælger klogt at se bort fra, hvad han i indledningen kalder for kunst, sjov og generel underholdning. Man kan ikke give absolutte bud til et medie, der er så mangesidet som webbet, og derfor kan bogen ikke adressere alle websider, sites og tjenester. Men hans grundlæggende rigtige pointe er, at langt størstedelen af webbets brugere ønsker at finde information, så hurtigt og smertefrit som muligt. Det er denne vinkel, Nielsen benytter bogen igennem.
Bogens seks hovedafsnit gennemgår brugerfladespørgsmål med henblik på enkelte websider, den indholdsmæssige side, hele webstedet, herunder det vigtige navigationsspørgsmål, intranetdesign og internationalisering.
Hans gennemgang kan måske virke petitesseagtig på den professionelle udvikler. Meget ofte kan man få et indtryk af, at det er selvfølgeligheder, som man som læser bliver præsenteret for. Men bogens mange illustrationer viser med al tydelighed, hvor tit disse ellers simple designregler ikke følges. Specielt i forbindelse med de såkaldte redesigns, som de fleste websites gennemgår med en årlig frekvens, er bogen ganske anvendelig, da det jo er meget nemmere at finde fejl i et eksisterende design, end at skulle finde fejlene i et design, som kun eksisterer på papir.
Bogen er absolut anbefalet læsning for alle der beskæftiger sig med webudvikling, ikke mindst projektlederne.
Nielsen berører kun flygtigt årsagerne til, at webdesignet ikke bliver optimalt. I utrolig mange sammenhænge glemmes eller ignoreres vigtige projektfaser så som test, og mange designbeslutninger foretages i sidste øjeblik på grund af mangelfuld planlægning. Det er selvfølgelig en ganske anden historie, og disse problemer er i virkeligheden nok sværere at løse.
Godt webdesign Af: Jakob Nielsen ISBN: 87-7843-479-3 400 sider 1. oplag Kr. 549,00 IDG Forlag |