Danmark sætter spirende spilbranche over styr

Danmark risikerer at miste sin talentmasse af spiludviklere. Udlandet byder på bedre finansierings­muligheder og mere ­attraktive spilmiljøer.

Seks danske spilfirmaer søger i denne uge lykken på spilmessen E3 i Los Angeles.

Sammen med omkring 400 andre spilfirmaer fra 80 forskellige lande forsøger de at overbevise spilforlag og investorer om potentialet i deres projekter.

Men hvis Danmark ikke passer på, risikerer vi, at spiludviklerne aldrig kommer hjem igen, advarer iagttagere.

Hjerneflugt
Mulighederne for at få finansieret og udgivet spil i Danmark er meget begrænsede, og det kan medføre en hjerneflugt, hvor spil­talenterne søger til andre lande med bedre støtteordninger og mere attraktive spilmiljøer.

Det mener Henriette Moos, videnchef i Diginet Øresund, der er et netværk, hvor erhvervsliv og forskningsinstitutioner samarbejder om at udvikle den digitale oplevelsesindustri i Øresundsregionen.

– Der er en langt større investeringsvilje i udlandet, og spiludviklerne er ikke dummere, end at de godt kan finde ud af at købe en flybillet til USA eller Canada. De forlader Danmark, hvis de ikke kan få realiseret deres idéer her, siger hun.

På Copenhagen Business School er Mark Lorenzen, leder af Creative Industries Research, enig i den vurdering:

Frygten er forståeligt
– Jeg kan sagtens nikke genkendende til den frygt, for når der endelig er nogen danskere, der får lavet et godt spilprodukt, sælger man alle rettighederne til det til et stort udenlandsk spilforlag, fordi man ikke selv kan distribuere det, og fordi det er svært at finde investorer i Danmark, siger Mark Lorenzen.

Han peger på, at det direkte finansieringsbehov kun er en del af problemet.

Det handler i lige så høj grad om, at Danmark skal kunne tiltrække kreative udlændinge, som kan hjælpe med at få skabt et attraktivt dansk spilmiljø.

– Spiludviklerne er meget optagede af at komme med i de nyeste og hotteste spilproduktioner, så det er meget fristende for dem at rejse til USA eller Japan. Hvis vi ikke får skabt de kreative miljøer i Danmark, så forsvinder de danske talenter til et eller andet flippet spilmiljø i San Francisco, hvor de kan få tilfredsstillet deres kreative behov, siger Mark Lorenzen.

Han mener, at lovgivningen gør det svært at rekruttere arbejdskraft fra lande, der ikke er med i EU.

Sender projekter ud af landet
Netop fordi der i dag mangler de rigtige udviklingsmiljøer i Danmark, sendte det danske spilforlag The Game Factory sidste år flere spilprojekter ud af landet, fordi de ikke kunne finde danske producenter, der kunne løfte opgaven.

– Rent indholdsmæssigt og teknisk sidder kompetencerne her, de er bare ikke organiseret. Det er specielt styringen, vi efterlyser hos de danske firmaer, sagde direktøren i The Game Factory, Henrik Mathiasen, dengang i Computerworld.

Danmark oplevede sin hidtil største spilsucces, da IO Interactive skød sig ind på det internationale marked med Hitman-spillene om den skaldede snigmorder.

Spillene er blevet solgt i millioner af eksemplarer, men opskriften på lignende danske spilsucceser er ikke så ligetil, for konkurrencen på spilmarkedet er steget voldsomt i de senere år.

Offentlige kroner ville lune
Derfor bliver det offentlige nødt til at gå mere aktivt ind i udviklingen af spilmiljøet, mener Mark Lorenzen fra CBS.

Han foreslår, at man skal satse på at koble spiludviklerne med forretningsfolk, så man kan få stablet flere virksomheder på benene.

Hos Diginet Øresund har Henriette Moos også konkrete bud på, hvordan man kan hjælpe spiludviklerne.

– Man kan i den tidlige fase stille det rigtige hardware til rådighed, så spiludviklerne i det mindste kan komme i gang med at lave en demo, siger Henriette Moos. Et andet bud fra hendes side er, at det offentlige kan fremme miljøet ved at investere i spil til læring i uddannelsessektoren.

Copenhagen Capacity, der er hovedstadsregionens officielle investeringsfremmeorganisation, er med på E3 i Los Angeles for at gøre forlag og investorer opmærksom på spilmiljøet i Danmark.

– Andre kreative erhverv som film, musik og teater har støtteordninger, som har medvirket til, at Danmark har kunnet gøre sig gældende internationalt. Det samme er ikke gældende for danske spiludviklere, hvilket kan medføre, at Danmark forpasser en åbenlys chance for at blive en førende europæisk klynge inden for spiludvikling, siger Palle C. Hansen fra Copenhagen Capacity.

Læs mere om den danske spilbranche i torsdagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Sikkerhedsvirksomhed ramt af "koordineret angreb": Vil ikke svare på om det har rødder i SolarWinds-angrebet
Leverandøren af netværksenheder SonicWall har meldt ud, at virksomheden har været offer for et cyberangreb. Men firmet vil ikke svare på, om det har relation til det store SolarWinds-angreb.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.