Ifølge analysehuset IDC er salget af hardware som pc'er, bærbare og servere vokset med 20 procent i 2005.
- I kalenderåret 2005 outperformede vi markedet med 25 procent. Det vil sige, at vores salg voksede med 45 procent, siger Lars Bräuner, hovedaktionær og administrerende direktør, ComputerStore.
Metoden er både at få flere kunder og at få kunderne til at lægge mere af deres it-budget hos ComputerStore.
- Vi sælger især til små og mellemstore virksomheder og offentlige institutioner. Ikke mindst de offentlige institutioner har købt godt ind det sidste år på de offentlige indkøbsaftaler, siger Lars Bräuner.
Ingen private, tak
Han har analyseret sig frem til, at potentialet er størst for ComputerStore hos de små og mellemstore virksomheder og det offentlige.
Faktisk vil Lars Bräuner slet ikke handle med private.
Han har regnet ud, at gennemsnitsværdien af en privat kunde sammenlignet med en erhvervskunde kan være op til faktor 50.
Dels køber de private kunder mindre, dels er det ikke muligt for ComputerStore at justere på serviceniveauet, hvilket betyder, at de private kunder strengt taget får mere og bedre service, end deres køb berettiger dem til, hvilket ikke gavner bundlinien.
- Så det var ikke svært at træffe den beslutning om at fravælge salg til private, siger Lars Bräuner.
Delt gratis aktier ud
Bräuner er hovedaktionær i ComputerStore med "nogle og halvfems procent af aktierne," mens nøglemedarbejdere sidder på "små 10 procent."
- Jeg har også i to omgange delt gratis aktier ud til medarbejderne, så i dag er en stor del af mine medarbejdere også aktionærer, siger ComputerStore-direktøren.
Konkurrenterne er store forhandlere som Topnordic og Kerfi, men i lige så høj grad den massive underskov af leverandører, som sælger til SMV-markedet.
Med hensyn til fremtiden så vurderer Lars Bräuner, at konkurrencemodellen er rigtigt skruet sammen, så der er basis for at forvente vækst i såvel omsætning som indtjening.