Trafiklyspædagogik skal booste nethandel

65 procent af danske net-shoppere fortryder handlen, inden de når frem til kassen. De frygter for betalingssikkerheden. Amerikanske Verisign vil øge tilliden i nethandlen med nyt pædagogisk sikkerhedscertifikat.

Simpel trafiklyspædagogik skal synliggøre betalingssikkerheden på internetbutikker og dermed få danskerne til at handle mere over nettet - i hvert fald hvis det står til det amerikanske internetsikkerhedsfirma Verisign.

12. december åbner Verisign – det er verdens største udbyder af sikkerhedscertifikater på nettet – nemlig for, at internet-butikkerne kan købe sig til et nyt og langt mere synligt sikkerhedscertifikat, der skal slå det fast med syvtommersøm, at man her handler trygt og sikkert som net-shopper.

Trafiklys og pædagogik

Det nye såkaldte Extended Validation (EV) SSL Certificate bygger på trafiklyspædagogikken.

Lyser adresselinjen i din browser således op med baggrundsfarven grøn, er alt i skønneste orden på den pågældende netbutik og man kan roligt taste kontonummeret på kreditkortet ind.

Er baggrundsfarven derimod rød, skal man hurtigst muligt pakke kreditkortet væk og lukke siden ned.

Toner den gule farve frem, skal internetbutikken underkastes et ekstra check.

Den nye standard er afstemt sammen med andre udstedere af sikkerhedscertifikater og understøttet af de største browsere, ikke mindst Microsofts nye IE7 og Firefox.

- Vi kan konstatere, at flere og flere forbrugere er skræmte over at handle på nettet. Det skyldes efter vores vurdering de mange sager om svindel og phishing (falske websider, at lokker kontooplysninger ud af folk, red.) på nettet. Vi har ønsket at synliggøre betalingssikkerheden på nettet endnu mere, siger salgs-direktør Harry Fuchs fra Verisign.

65 procent opgiver

At nethandlen forbindes med usikkerhed understreges af en ny undersøgelse foretaget af TNS/Gallup.

Den viser, at hele 65 procent af danske online-shoppere har opgivet at gennemføre en handel på nettet, fordi de oplevede en mangel af sikkerhed og tillid til at det gik rigtigt for sig.

58 procent mener det er vigtigt, at der er en eller anden form for mærkning eller blåstempling af internetbutikkerne.

Undersøgelsen kommer paradoksalt nok på et tidspunkt, hvor alle rapporter melder om rekord omsætning i nethandlen.

For eksempel vurderede foreningen af danske internethandlende (FDIH) forleden, at detailomsætningen på nettet stiger med 30-40 procent i år.

De forudsigelser kender man også hos Verisign.

- Vores påstand er, at vækstraterne på nethandlen ville være endnu større med en mere synlig sikkerhedscertificering, siger Harry Fuchs.

- Problemet er, at netbutikkerne ikke ved, hvad de går glip af. Det er ikke som cykelhandleren rundt om hjørnet, der selv kan se, hvor mange der går ud af butikken uden at købe noget. Det kan man vide i en netbutik, siger han.

FDIH overrasket

Advokat og internetekspert Martin von Haller Grønbæk, der er medlem af FDIHs bestyrelse, er overrasket over Verisigns undersøgelse.

Han oplever ikke, at folk i større omfang er bange for betalingssikkerheden på nettet.

Men det nye certifikat hilser han velkommen.

- Jeg synes, at det er en fremragende ide at synliggøre sikkerheden med et nyt pædagogisk certifikat. Vel at mærke, hvis mærket ikke er knyttet til en bestemt udsteder af certifikater og kun kan bruges sammen med en bestemt browser. Det skal være et åbent for alle, siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job