Berlingske Tidende vinder aviskrigen på nettet

Aviskrigen raser i gader og opgange, men på internettet går det mere stille for sig. Berlingske Tidende vinder klart over Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det er ikke kun i udlandet, at Morgenavisen Jyllands-Posten har bevæget sig på en katastrofekurs.

Også inden for landets egne grænser kan avisen bringe sindene i kog, og de danske netbrugere formulerer sig især i skarpe vendinger over netavisens navigation.

– Den er larmende uoverskuelig, søgefunktionen dækker kun artikler, og jeg kunne (trods rimelig internet-brugererfaring) hverken finde dit eller dat. Kors.

Aldrig set noget lignende

Sådan lyder vurderingen af jp.dk fra en af de mere end 600 danskere, der har deltaget i den undersøgelse, analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Computerworld.

– Jeg har aldrig set noget lignende, siger Henrik Schmidt, der er direktør for Userneeds og også har udarbejdet analysen.

– Det er skændende, at landets føren­de trykte medier ikke forstår sig på elektroniske medier. De har ikke forstået, at det at være en avis på nettet er anderledes, end det at være en avis på morgenbordet. De plastrer begge forsiden til med alt, hvad de overhovedet kan komme af sted med. Men de er nødt til at spille efter de regler, der er på nettet, og ikke dem, der er på tryk, tilføjer han.

JP: Kan blive bedre
I denne uge er brugerne blevet bedt om at finde nogle konkrete oplysninger om netavisernes papirpendanter, og her imponerer ingen af de to duellanter.

Internetredaktør på Jyllands-Posten, Jørgen Schultz-Nielsen, er enig i Userneeds’ konklusioner om, at jp.dk kan blive meget bedre, når det gælder om at levere serviceoplysninger om papirudgaven af Jyllands-Posten.

– Vi kan blive langt bedre til at synliggøre vores papirmedie og abonnementsformer til dette. Og vi arbejder med at relancere vores hjemmeside i det nye år, siger Jørgen Schultz-­Nielsen.

Men informationer om for eksempel abonnement til papiravisen er bare ikke hovedformålet med hjemme­siden.

Det er at levere nyheder til brugerne. Og her har han mere end 100.000 flere unikke brugere end Berlingske Tidende på internettet.

Ubrugelig undersøgelse

– Som redaktør af et nyhedsmedie på nettet kan jeg ikke bruge undersøgelsen til noget, siger Jørgen Schultz-Nielsen.

Konkurrenten Berlingske Tidende scorer heller ikke topkarakterer fra brugerne, når de bliver bedt om at vurdere netavisens navigation.

Kun 40 procent har fundet det nemt at løse de opgaver, der ligger til baggrund for analysen.

Det er et problem, som redaktøren for berlingske.dk, Christina Blaagaard, er opmærksom på.

– Sitene bliver jo større, og det bliver ikke nemmere at finde rundt, erkender redaktøren for berlingske.dk og fortæller, at man for tiden arbejder på at gøre berlingske.dk bedre, end den er i dag.

Nogen stor og forkromet relancering er der dog ikke i vente.

– Vi har netop relanceret business.dk, og nu begynder vi at kigge på designet og usability på berlingske.dk. Der er nogle ting, der bliver samlet på en mere overskuelig måde, så det bliver mere brugervenligt inden længe, lover hun.

Drop prioriteringerne

Henrik Schmidt mener, at de to net­aviser kunne blive endnu bedre, hvis de udnyttede de muligheder, der findes på internettet. Drop den prioriterede nyhedsvisning, er hans råd.

– Sandsynligheden for at brugeren er interesseret i den tophistorie, der nu er lagt på, er ret lille, siger han.

I stedet bør aviserne i højere grad fokusere på de forskellige sektioner og emneindelinger, så de besøgende har nemmere ved at vælge de nyheder ud, der interesserer den enkelte.

Det har Berlingske Tidende forsøgt at gøre på undersiden business.dk, da den blev relanceret for nylig.

Og det har brugerne lagt mærke til.

– Designet fra businesssektionen kunne måske videreføres på de andre sider, skriver en af deltagerne i undersøgelsen.

Selv fremhæver Henrik Schmidt Nyhedsavisens netudgave, avisen.dk, som et godt eksempel på en moderne netavis.

Især glæder han sig over muligheden for at debattere avisens nyheder.

– Det er den eneste måde at skabe engagerede nyhedsforbrugere. Det er tydeligt, at Nyhedsavisen er en avis, der er født i internetgenerationen, siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly