Brug brokhovederne aktivt i innovationen

Klumme: Brokhovederne er i enhver virksomhed, og de undgår ikke at tiltrække sig en vis form for opmærksomhed. De er altid utilfredse over et eller andet og mener, at der kun er meget lidt, der er, som det skal være.

Artikel top billede

Mange betragter dem som en pestilens og en byrde for virksomheden.

Men faktum er, at de fleste brokhoveder i virkeligheden kun får lov til at være brokhoveder, fordi de typisk er så pokkers dygtige rent fagligt.

Men hvorfor overhovedet nævne denne gruppe i relation til innovation?

Mange vil nok mene, at det typiske brokhoveds adfærd nærmest modvirker innovation og forandring. Det er givetvis sandt i nogle sammenhænge – men bestemt ikke altid.

Evig søgen efter forbedring

For hvad er innovation? Er det ikke netop en evig søgen efter at gøre ting bedre og anderledes?

Og hvordan ved man, hvad det er, der skal gøres anderledes, hvis man ikke kan sætte fingeren på det, der ikke fungerer i dag?

Og det er så her, brokhoved-innovation kommer ind i billedet.

Brokhoveder er ofte ret gode til at spotte det, der ikke fungerer.

Det er jo netop det, der gør dem til det, de er.

De er på deres egen facon ildsjæle, som blot næres af en anden type brændsel – nemlig det “alle de andre” gør forkert.

Bla bla bla bla

Det helt overordnede problem er, at man som leder oftest når at blive tonedøv, inden man hører essensen af brokkeriet.

Og denne tonedøvhed vil i sidste ende være medvirkende til at hæmme nytænkningen og innovationen.

Som de fleste andre ildsjæle har brokhovedet imidlertid et brændende ønske om at gøre ting på en anden og – i det mindste for dem – bedre måde.

Udfordringen er bare, at de kun sjældent selv er i stand til at formulere selve løsningen.

De leverer altså kun halvdelen af den fulde pakke – nemlig fingeren på det der er galt.

Den anden havdel – løsningsforslagene – skal komme andre steder fra.

De vil ikke have løst problemerne

Denne erkendelse er vigtig, set i lyset af at mange brokhoveder nærmest per refleks vil være imod at få problemet løst, fordi de derved mister noget af den brændsel, der er så vigtig for ildsjæle.

Som leder forventer man typisk, at folk, der rejser problemer, også selv er i stand til at formulere i det mindste et brugbart løsningsforslag.

Men hvad nu hvis de bare ikke kan? Er deres evne til at sætte fingeren på det, der er galt, ikke fortsat noget værd?

Min påstand er, at brokhoveder kan have en meget positiv effekt på innovationen i en virksomhed.

Men det kræver, at man afstemmer forventningerne og inddrager andre kolleger i problemløsningen.

Jeg har et bud på en nem og meget enkel metode, som jeg kalder “P-modellen”.

To medarbejdere med gode lytteevner sættes sammen med et eller flere kendte brokhoveder.

“Lytternes” opgave er at spørge ind til kernen i problemerne – og efterfølgende at formulere de konkrete problemer og formulere mindst ét løsningsforslag.

Sendes videre en gang til

Dette forslag sendes nu til en eller to andre kolleger i organistionen, som på baggrund af et kort møde med “lytterne” efterfølgende har lov til at modificere og ommøblere alle elementer i forslaget – herunder at præsentere et helt nyt.

Det nye og modificerede forslag sendes nu videre som stafet. Hvor mange gange, man ønsker at sende stafetten videre – og til hvem – afhænger dels af udfordringen, dels af kulturen i organisationen.

På et tidspunkt skal det modificerede forslag bare retur til det oprindelige team, som herefter skal præsentere problemet samt det nu sandsynligvis ret modificerede løsningsforslag til ledelsen – gerne sammen med det oprindelige brokhoved.

Hvorfor kalder jeg det så P-modellen?

Ligner et P

Jo, tænk på et P.

Problemet identificeres af brokhovedet i den nederste ende af den lodrette pind.

Herefter udarbejdes et løsningsforslag som sendes i cirkulation – buen på vores P.

Fordelen ved modellen er, at man bevidst arbejder på at sende løsningsforslag – og ikke brok – i cirkulation.

Forestiller man sig modellen som en jernbane i stedet, så hører brok til på sidesporet, mens løsningsforslag og positiv innovation kører på hovedstrækningen.

Organisationer, der kan håndtere brok, har også en vigtig kilde til at fremme innovation

Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Incident og problem manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S