Artikel top billede

Det offentlige skal være mere innovativt

Klumme: Den politiske kultur er i dag præget af en voksende angst for fejl, og det skader innovationen. For der skal være plads til at fejle.

Statsministeren lancerede for ikke så længe siden et forslag om at belønne offentlige ledere “kontant”, hvis de medvirker konstruktivt og positivt til at forny og udvikle den offentlige sektor.

Det var statsministerens første forslag, som søger at øge effektiviteten, dynamikken og innovationsevnen i den offentlige sektor.

Det blev også et udskældt forslag.

Det er en skam, for der er god grund til konstruktivt at bidrage positivt til den kvalitetsreform for den offentlige sektor, som regeringen arbejder med i øjeblikket.

Bedste ydelser så billigt som muligt

I Danmark handler ledelse i det offentlige og det private i princippet om det samme; nemlig at producere de bedste ydelser for de lavest mulige omkostninger.

Vilkårene for ledelse i det offentlige og det private er imidlertid forskellige.

Det offentlige skal ikke sælge sine ydelser med størst mulig fortjeneste.

Det offentlige skal ideelt set tilbyde ensartede, lovbestemte ydelser af høj kvalitet til de borgere, som har behov for de konkrete ydelser.

I forhold til innovation er topledelsens aktive involvering og engagement i innovationskulturen en afgørende forudsætning for succes.

Topledelsens opgave er at motivere og skabe rum for udvikling af nye ideer.

Behovet for eksperimenter og risikovillighed skal balanceres over for ønsker om tryghed, stabilitet og nul-fejl.

Målbare mål

En anden vigtig forudsætning for succes er at opstille målbare mål for innovationsaktiviteterne.

Det giver mulighed for konsekvent at følge op og måle resultater og effekter.

Succeserne kan fejres, og fiaskoerne kan begraves.

Systematiske målinger ansporer til effektivt at nå mål og understøtter videreudvikling og fremsættelse af nye initiativer.

Endelig er inddragelse af brugerne af den offentlige service vigtig i processen, fra en idé opstår, til den bliver til virkelighed. Borgernes behov beskrives af medierne, interesseorganisationer, faglige eksperter og politikere.

Det betyder, at ledelse i det offentlige ikke har et objektivt succeskriterium som eksempelvis fortjeneste at forholde sig til.

Ledelse i det offentlige skal leve op til en række, hvor effektivitet blot er et af dem.

Naturlige incitamenter

I den private sektor skaber markedspresset naturlige incitamenter til innovation, og udviklingen af nye produkter sker for at optimere virksomhedens indtjening.

Disse incitamenter findes ikke i samme grad i den offentlige sektor, hvor mål og rammer for produktionen er politisk bestemte og skal begrundes i samfundsmæssige hensyn.

Udfordringen ligger i at skabe bedre betingelser for innovation.

Det handler blandt andet om finansiering, om håndtering af fejl og risici og om loyalitet over for langstrakte innovationsprocesser.

Finansiering betyder, at der skal afsættes tid og ressourcer til at udvikle, designe, teste og evaluere. Det er der ofte ikke plads til i mange driftsprægede offentlige organisationer.

Håndteringen af fejl og mangler vil banalt sige, at man lærer af sine fejl.

Voksende angst for fejl

Men den politiske kultur i dag er præget af en voksende angst for fejl og en stigende tilbøjelighed til en politisk placering af skylden for fejl.

Men der skal være plads til at fejle.

En mere innovativ offentlig sektor kræver forståelse for nødvendighed, mulighed, ønskværdighed og troværdighed – både i forhold til ledelsen og i forhold til de ansatte.

De offentlige ledere skal udstikke rammerne for at søge ny viden.

Der skal være plads til eksperimenter inden for rimelighedens grænser. Opgaven går ud på at identificere de områder, hvor der er “plads til at fejle”.

Endeligt bliver vi nødt til at anerkende, at innovationsforløb ofte kræver et langt træk over en årrække, før de kan realiseres. Det kræver loyalitet og en tålmodighed, som tit vil strække sig ud over en valgperiode eller en åremålsansættelse.

Lars Goldschmidt er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere