Lad nu være med at opføre dig som en amatør

Klumme: Man bliver nødt til gøre det ordentligt, hvis man vil sælge noget i en net-butik. Kunderne er som udgangspunkt skeptiske, og derfor er det fy at opføre sig som en amatør.

Artikel top billede

Jeg ser af og til butikker, der egentlig er ganske pæne.

De er lavet af e-købmænd, der gerne vil tages seriøst, og som gerne vil sælge mange varer. Men ved nærmere eftersyn knækker filmen med et smæld.

Jeg faldt en dag over en e-butik, der sælger symaskiner. Det må være min feminine side, der havde magten den dag.

I forretningen, der ellers var ganske nydelig, var der et flot billede af et havespringvand.

Det var ejerens ægtefælle, der havde en e-butik, som solgte springvand, og rationalet var, at de kunder den ene fik i sin butik, kunne den anden lige så godt få del i.

Så springvandssiden henviste naturligvis tilbage til symaskinesiden, og det ser på overfladen meget smart ud.

Der er mange amatører

Der er ingen tvivl om, at der i sjældne tilfælde rent faktisk er folk, der kommer for at købe en symaskine, der “går ud af døren” med et springvand, men jeg vil æde min gamle hat på, at det sker sjældent. Men bevares, lidt har også ret.

Men hvis den person, der har lavet butikken, var klar over, hvad det kostede af salg af symaskiner, tror jeg ærlig talt, man helst ville være foruden de springvand.

Det, man skal huske på, er, at de der besøger ens butik, som udgangspunkt er skeptiske.

Rigtigt mange netbrugere er bange for enten at blive snydt eller falde i kløerne på en amatør.

Snyd og svindel er der meget af, men amatører er der uendeligt mange flere af.

Det er dem der ikke emballerer varer ordentligt, sender dem for sent, trækker for mange penge på kontoen, ikke tager imod returvarer, ikke svarer på support med mere.

Den slags mennesker gider ingen at handle med, og derfor kigger kunderne efter tegn på, at butikken er drevet af en amatør eller svindler.

Begynder man at mikse sin professionelle symaskineforretning med salg af springvand, så giver man et kraftigt “amatør signal” og det får mange kunder til at klikke hurtigt videre til nærmeste konkurrent.

Koster mange salg

I det pågældende eksempel er der muligvis tale om en ellers dygtig e-købmand, men det kan kunden bare ikke se, og derfor koster det mange salg.

Kig på de professionelle butikker ude i den virkelige verden og på nettet og se, hvor stilrene deres koncepter er.

En god kundeoplevelse drejer sig om en god totaloplevelse. Det at komme ind i butikken og føle sig godt behandlet.

Tro på den historie man bliver præsenteret for. Føle at konceptet er lækkert, at det ligger godt til højrebenet. At dem man handler med er seriøse og hjælpsomme.

Alt det er væsentligt for, om vi kan lide en given forretning.

Væk med springvandet

Al den magi forsvinder som dug for solen, hvis der er to springvand for en hund nede i højre hjørne af den eksklusive specialforretning.

Det e-købmand og kone kunne have gjort, var at holde de to butikker helt adskilt og så hver især opbygge gode nyhedsbreve.

Så kunne man i nyhedsbrevene fortælle om ægtefællens springvandsbutik.

Hvis det blev gjort rigtigt, kan det styrke begge butikker betragteligt, uden at svække salget af symaskiner og springvand.

Martin Thorbog er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi København

    Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S