Lad nu være med at opføre dig som en amatør

Klumme: Man bliver nødt til gøre det ordentligt, hvis man vil sælge noget i en net-butik. Kunderne er som udgangspunkt skeptiske, og derfor er det fy at opføre sig som en amatør.

Artikel top billede

Jeg ser af og til butikker, der egentlig er ganske pæne.

De er lavet af e-købmænd, der gerne vil tages seriøst, og som gerne vil sælge mange varer. Men ved nærmere eftersyn knækker filmen med et smæld.

Jeg faldt en dag over en e-butik, der sælger symaskiner. Det må være min feminine side, der havde magten den dag.

I forretningen, der ellers var ganske nydelig, var der et flot billede af et havespringvand.

Det var ejerens ægtefælle, der havde en e-butik, som solgte springvand, og rationalet var, at de kunder den ene fik i sin butik, kunne den anden lige så godt få del i.

Så springvandssiden henviste naturligvis tilbage til symaskinesiden, og det ser på overfladen meget smart ud.

Der er mange amatører

Der er ingen tvivl om, at der i sjældne tilfælde rent faktisk er folk, der kommer for at købe en symaskine, der “går ud af døren” med et springvand, men jeg vil æde min gamle hat på, at det sker sjældent. Men bevares, lidt har også ret.

Men hvis den person, der har lavet butikken, var klar over, hvad det kostede af salg af symaskiner, tror jeg ærlig talt, man helst ville være foruden de springvand.

Det, man skal huske på, er, at de der besøger ens butik, som udgangspunkt er skeptiske.

Rigtigt mange netbrugere er bange for enten at blive snydt eller falde i kløerne på en amatør.

Snyd og svindel er der meget af, men amatører er der uendeligt mange flere af.

Det er dem der ikke emballerer varer ordentligt, sender dem for sent, trækker for mange penge på kontoen, ikke tager imod returvarer, ikke svarer på support med mere.

Den slags mennesker gider ingen at handle med, og derfor kigger kunderne efter tegn på, at butikken er drevet af en amatør eller svindler.

Begynder man at mikse sin professionelle symaskineforretning med salg af springvand, så giver man et kraftigt “amatør signal” og det får mange kunder til at klikke hurtigt videre til nærmeste konkurrent.

Koster mange salg

I det pågældende eksempel er der muligvis tale om en ellers dygtig e-købmand, men det kan kunden bare ikke se, og derfor koster det mange salg.

Kig på de professionelle butikker ude i den virkelige verden og på nettet og se, hvor stilrene deres koncepter er.

En god kundeoplevelse drejer sig om en god totaloplevelse. Det at komme ind i butikken og føle sig godt behandlet.

Tro på den historie man bliver præsenteret for. Føle at konceptet er lækkert, at det ligger godt til højrebenet. At dem man handler med er seriøse og hjælpsomme.

Alt det er væsentligt for, om vi kan lide en given forretning.

Væk med springvandet

Al den magi forsvinder som dug for solen, hvis der er to springvand for en hund nede i højre hjørne af den eksklusive specialforretning.

Det e-købmand og kone kunne have gjort, var at holde de to butikker helt adskilt og så hver især opbygge gode nyhedsbreve.

Så kunne man i nyhedsbrevene fortælle om ægtefællens springvandsbutik.

Hvis det blev gjort rigtigt, kan det styrke begge butikker betragteligt, uden at svække salget af symaskiner og springvand.

Martin Thorbog er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil