Fejlflokke kommer vrimlende

Klumme: Nogle gange går alt galt. Der findes it-kriser, som er så massive, at man undrer sig over, at så mange ting kan gå galt på samme tid.

Artikel top billede

Vi har i Miracle A/S jævnligt den store fornøjelse at blive tilkaldt til it-kriser, hvor man må undre sig over, at SÅ mange ting er gået galt på samme tid.

Statistisk set burde det ikke kunne lade sig gøre – og ofte må vi konstatere, at der heller ikke er noget, man kan lære: Den kombina­tion af hændelser kan bare ikke ske igen.

Hvis man insisterer på at gøre noget for, at det ikke gentager sig, er man næsten helt sikker på at introducere unødvendigt overhead, som vil belaste mennesker, processer og systemer i flere år frem i tiden.

Det vælter ind

På en skitur for nylig til Schweiz skete følgende ting i løbet af godt 24 timer:

Min hustru kom ret galt af sted på ski og måtte opereres der­nede og kan ikke røre sig i to måneder.

Min bil gik i stykker dernede (havde lige fået ny motor).

Min hustrus bil gik i stykker (var lånt ud til venner i Jylland).

Den store ombygning af vores hus blev pludselig forsinket på grund af snefald.

Vores uundværlige aupair-pige havde sidste arbejdsdag og tog hjem til England.

Et andet eksempel: En kunde var ude for, at tre vigtige diske fejlede samtidig i et miljø designet til høj tilgængelighed.

Det er fuldstændigt usandsynligt, at det sker igen. Det virker nærmest okkult.

Men vi mennesker vil jo gerne lære af historien, og vi vil gerne have, at der kan gøres noget for at forhindre det i fremtiden – en meget forståelig trang.

En ven af mig arbejder i et mindre miljø-firma i New York, hvor de vil hyre en ingeniør mere, og min ven tænker allerede i problemer:

Den nye ingeniør (som ikke er fundet, endsige ansat endnu) skal have en pc, forbindelse til netværket når han er ude i marken, licenser til software også videre og så videre.

Det er ret udmattende

Hvis man for alvor sætter sig ned og prøver at tænke alle mulige problemer igennem i forbindelse med et nyt initiativ, så ender man enten med helt at opgive, fordi det ser håbløst ud, eller man ender med at over-designe systemer og procedurer der skal tage højde for alle de ting der kan gå galt.

Begge dele er udmattende.

Eksempel: Vi har en support-ydelse, der giver kunderne ret til at ringe direkte til alle i vores firma, døgnet rundt, lige så tit de vil, og spørge om alt muligt.

Og vi taler ikke bare retten til at kontakte os 24/7/365.

Næh, vi taler 25/8/370.

Hvis vi fra begyndelsen havde lavet whiteboard-sessioner omkring et underligt formet mødebord og opregnet de mulige problemer, der kunne opstå (mange opringninger, misbrug, vagtordninger, telefonlister, skæv belastning, registrering...) så var vi ikke kommet i luften endnu.

Fantastisk forretning

Men vi startede det bare, og i dag har vi en fantastisk forretning med tæt på 100 support-kunder, og det har medført en masse andre relaterede ideer og services.

Skulle det en dag give store problemer, så er vi mennesker jo helt suveræne til at håndtere kriser i en fart og finde på en hurtig og god løsning.

Kunsten er at tro på sine fornemmelser, snakke med et par stykker om ideen, træffe en beslutning hurtigt og så ellers have is i maven.

Det er nok nemmest, hvis man tror på det gode i sine medmennesker (kunder, venner, medarbejdere).

Mogens Nørgaard, administrerende direktør, Miracle A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job