Så langt kan medierne faktisk komme på nettet

Klumme: De danske medier har fortsat ikke fattet, hvilke muligheder nettet rummer. De gemmer sig for søgemaskinerne og linker ikke til andre netsteder. Tænk, hvad de kan drive det til, hvis de begynder at opfatte sig som en del af nettet.

Foråret er kommet, og det første blad er sprunget ud. Fantastisk.

Og det er endnu tidligt på året, så måske springer flere blade ud i år.

Ja, måske vil der ovenikøbet springe et dansk blad ud.

Nej, det er nok for optimistisk.

Danske blade er jo gerne nogle år efter. Så det var som sædvanligt et amerikansk blad, der sprang ud. Dagbladet The Oregonian i Portland, Oregon, USA.

Afsted på Flickr

Det begyndte ved en demonstration mod Irak-krigen i Portland. The Oregonian sendte flere fotografer til demonstrationen, og da billederne løbende kom retur til redaktionen, fandt online-redaktøren på at lægge dem på billede-delingstjenesten Flickr.

Samtidig opfordrede avisen sine læsere til at lægge deres egne billeder fra demonstrationen på Flickr og give dem et bestemt tag.

Avisen linkede så til dette tag fra sin Irak-blog. Og læserne sendte over 200 billeder.

Dermed var The Oregonian sprunget ud i nettets store dele-verden.

Online-redaktøren, Mark Friesen, så, at det var godt, og nu lægger The Oregonian rutinemæssigt billeder på Flickr med links til historierne på avisens websted.

Andre klamrer sig til materialet

Andre aviser klamrer sig til deres dyrebare materiale.

De opretter måske billedserier på deres egne websteder, men de kunne ikke drømme om at kaste deres materiale i grams på Flickr eller lignende tjenester.

Det er jo bare for teenagere og glade amatører, synes de at mene.

Et rigtigt mediehus benytter ikke den slags.

Så avisernes billedserier er forbeholdt de faste besøgende på avisens websted.

De tiltrækker ikke en eneste ny besøgende, og de forsvinder efter kort tid. Det er dumt.

Sådan er det ikke med The Oregonians billeder på Flickr.

Her kigger hele verden på billeder

De er der, hvor hele verden kigger billeder.

De er tagget klogt, så man finder dem. De bliver liggende. Og her kommer det smarte: De linker alle til en eller flere historier på avisens websted.

Sådan.

The Oregonian kommer ud til en meget større målgruppe, og de udnytter deres materiale bedre.

Billederne er jo allerede taget, og det er alligevel kun de færreste af dem, der kommer i avisen.

Det koster ikke en dollar mere at lægge dem online.

Gid det var et tegn

Gid det er et tegn på, at de gamle medier er ved at opdage, hvad nettet kan, hvis man tør springe ud.

Tænk, hvis aviserne ville være en del af netsamfundet i stedet for at lege “Vi er det eneste netsted i verden”.

I dag gemmer mediehusene sig for søgemaskinerne og linker ikke til andre netsteder.

Men tænk, hvad de kan drive det til, hvis de begynder at opfatte sig som en del af nettet.

Hvis de bruger Flickr og Utube, hvis de linker til del.icio.us, tilbyder bloggere trace-backs så vi kan se, hvem der har kommenteret artiklen og så videre.

Det er for tidligt at sige, hvad der kommer ud af initiativet fra The Oregonian, men jeg er ikke i tvivl om, at tanken er helt rigtig. Spring ud, del ud, bliv en del af verden. Nu.

Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Business Specialist

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil