Disse otte faktorer kan forandre it-branchen

Klumme: Det globale opbrud i it-branchens forretnings­modeller skaber dramatiske forandringer.

Artikel top billede

Der er travlt i bestyrelseslokalerne i verdens it-virksomheder i år.

It-branchen 2007 er nemlig blevet ramt af “hyperdisruption” eller globalt opbrud i branchens strukturer og forretningsmodeller.

En række faktorer er i den grad ved at forandre it-verdenen, som vi kender den.

Og konsekvensen kan være dramatiske forandringer i konkurrencesituation, strategi, prissætning og løsningsudbud.

Blandt de mange faktorer, der skaber forandringerne, er her otte, vi hos IDC ser som særligt kritiske at forstå og indrette strategien efter her og nu for it-­leverandørerne og deres kunder.

Fremstormende markeder

­Verden bliver hele tiden mere ­global, godt hjulpet af internettets fremmarch. Fremstormende ­markeder i flere og fjernere egne af verden, samt nye segmenter
i de etablerede markeder, får ­strategisk betydning både som ­leverandører og som forbrugere af it-produkter og services.

Den lange SMB-hale

Et af de væsentligste fremstormende markeder er de små og mellemstore virksomheder.

De begynder at tænke it på samme måde som store virksomheder og udgør et stort vækstpotentiale.

Samtidig bliver løsninger til dette segment mere og mere fleksible, blandt andet på grund af SOA og “alting som service”-tendenserne.

Alting som service

Den stigende betydning af markedet for små og mellemstore virksomheder accelererer også skiftet mod online leverancemodeller af it, såsom “software as a service” (SaaS), og online levering af forretningsservices (BaaS).

Men i modsætning til tidligere, hvor ASP var ensbetydende med “one size fits all”-produkter, kommer vi til at se en langt mere fleksibel leverancemodel, blandt andet drevet af SOA.

Serviceorienteret arkitektur (SOA)

Skiftet mod SaaS vil give det endelige skub til SOA, der kommer til at spille en central rolle i den måde, it bliver leveret på. SOA er bare ikke en ny teknologi. Det er en ny metode til at designe it-systemer og virksomheder.

Innovation og mikrovertikalisering

SOA og SaaS/BaaS skaber vækst og nye muligheder for at udvikle produkter og services, der er rettet mod mindre og mindre segmenter.

Samtidig giver de mulighed for at inddrage både partnere og kunder i udviklingsprocessen.

“Godt-nok”-løsninger

De etablerede spillere bliver udfordret af “discountløsninger”, der måske nok ikke er så sofistikerede som de etablerede løsninger, men for nogle kunder, for eksempel private eller små virksomheder, kan de være gode nok. Det gælder eksempelvis Googles office­-udfordrer, Google Docs & Spreadsheets.

Service-as-a-software

SaaS betyder ikke længere kun software-as-a-service, men også det omvendte, service-as-a-software.

For at kunne levere til små virksomheder og fastholde margin, når timepriserne er under pres fra Indien, må service-leverandørerne se sig om efter muligheder for at genbruge løsninger.

Ved at “produktifisere” løsninger, der ellers skulle produceres udelukkende ved hjælp af timer, er det muligt at fastholde indtjeningen.

It i alt

Strømmen af løsninger til små og mellemstore virksomheder, forbrugere og mikrosegmenter vil komme på markedet, ikke kun som it-services, men som forretnings- og forbrugerservices med indbygget it.

Denne bundling af it med forretning giver muligheder for ny konkurrence, både i form af business process outsourcing, der kommer til at få indflydelse på valg af it-løsning og leverandør, og i form af små billige eller gratis onlineservices.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S