Nu må erhvervslivet altså vågne op - VÅGN OP!!

Klumme: Erhvervslivet må vågne op og indse, at krisehåndtering begynder, inden krisen opstår, og at blogs og de nye medier er kommet for at blive.

Terry Heaton besøger den lokale CompUSA 22. marts og køber en ny laptop og 11 andre dimser til i alt 3.339,99 dollars.

Blandt indkøbene er et Canon PowerShot A630 digitalkamera – tror han.

Kameraet er en gave til steddatteren, men da hun senere åbner æsken, er den tom. Der er brugsanvisning, ledninger, cd-rom, men ikke noget kamera.

Terry Heaton klager– først personligt i en CompUSA-forretning, så skriftligt til administrerende direktør Roman Ross – men får begge gange den besked, at det er hans egen skyld.

Han burde have åbnet alle 12 æsker i butikken og sikret sig, at de indeholdt de ønskede varer.

2. juni skriver Terry om hændelsen på sin blog.

Han indsætter sit brev til CompUSA og deres svar og erklærer, at han aldrig vil handle i kædens forretninger igen.

Terry Heatons blogindlæg får 140 kommentarer.

3. juni blogger Steve Safran om hændelsen. Indlægget får 239 kommentarer.

4. juni kommer historien på digg.com, hvor den med 2.607 diggs bliver nummer to i erhvervssektionen.

Den kommer på forsiden af Boing Boing – den mest besøgte blog i verden.

CNET.com bringer historien i sit videoshow "The Queue", og over 50 blogs følger op.

Gavekort på vej

Så ringer Loretta Andersen fra CompUSA til Terry Heaton. Hun undskylder den tomme æske og siger, at der er et gavekort på 300 dollars på vej med posten.

5. juni er historien på forsiden af FoxNews.com med rubrikken "Image Problem".

Terry Heaton fortæller på sin blog om Lorettas Andersens opringning, men fastslår, at det ikke ændrer hans beslutning om aldrig mere at handle hos CompUSA.

6. juni er historien hit nummer fem og otte, når man googler CompUSA. Den er kommet på Wikipedias side om CompUSA.

FoxNews.com følger op fra dagen før med et interview med Terry Heaton. En af de mest læste blogs i USA, Insta-pundit, har også en notits.

Alt er gjort forkert

Det hele tog en weekend. Terry Heaton skriver sit første blogindlæg om lørdagen. Det summer lidt hen over søndagen, og mandag bryder helvede løs.

CompUSA gør alt forkert.

For det første har de et reglement, som de følger bogstaveligt i stedet for at tage stilling i den aktuelle sag.

Som Terry Heaton skriver: Det er derfor, vi har domstole for at tage stilling i hver enkelt sag. Topstyrede virksomheder med rigide systemer er fortid.

For det andet snorksover de i weekenden 2. – 3. juni, og måske snorksover de altid.

Det er temmelig enkelt at følge sit firmanavn i blogs og andre online-medier.

Der er adskillige værktøjer, blandt andre google-alerts, og det tager ikke mange sekunder at tjekke to gange om dagen.

For det tredje er de ikke en del af samtalen. De er i defen-siven fra begyndelsen, fordi de har siddet på hænderne de seneste fem-syv år og ikke har fundet sig en plads i det nye mediebillede.

Hvis de gennem de senere år havde svaret på kritik i blogs – og den har der været en del af – så havde de opbygget sympati og respekt blandt bloggere.

Der skal faktisk ikke så meget til.

For det fjerde har de ikke et medie at reagere i. De eneste ord fra CompUSA i denne sag er et citat i artiklen på FoxNews.com, hvor en talskvinde, Jessica Nunez, beklager og forsikrer, at de har kompenseret Terry Heaton.

Eget medie

Hvorfor har de ikke deres eget medie, hvor de kan fortælle deres egne historier på deres egne betingelser.

De udsender vel ikke pressemeddelelser og ringer til journalister i håb om at få deres vinkel på historien dækket?

Hvor længe skal der gå, og hvor mange historier som Terry Heatons skal vi høre, før erhvervslivet vågner op og indser, at krisehåndtering begynder, inden krisen opstår, og at blogs og de nye medier er kommet for at blive, og at magtforholdet er ændret i den nye verdensorden.

Hallo derude.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis