iPhone er et skoleeksempel på markedsføring

Apple er markedsførings-mester, og iPhone-lanceringen er endnu et bevis på, hvor lidt der skal til for at skabe massiv omtale af et produkt.

Artikel top billede

Apple har stået bag flere markedsføringssucceser, og iPhone er blevet endnu en. Her ses Steve Jobs ved lanceringen af den første iMac i 1998.

Teknologivirksomheden Apples lancering af iPhone er godt på vej til at blive en af de mest succesfulde produktlanceringer målt på omtale og interesse.

Det vurderer flere marketingsfolk over for Bloomberg.com.

Dermed kan Apple overgå blandt andre Microsofts lancering af Windows 95, der kostede i omegnen af 1.1 milliarder kroner at markedsføre.

Men selvom iPhone bliver omtalt alle vegnet, forventes Apple kun at bruge cirka halvdelen af det beløb.

"De har brugt nogle penge på markedsføring, men det er ikke mange. PR, hype og medieomtalen har gjort markedsføringen mere synlig," fortæller Al Ries, bestyrelsesformand i marketingsbureauet Ries & Ries, til bloomberg.com.

Apple langt foran konkurrenterne

Han mener, at årsagen til Apples marketingssucces skal findes i den teknik, virksomheden har brugt.

Apple har nemlig kun frigivet få informationer om iPhone, og derfor er folk blevet tvunget til at holde interessen for iPhone. Blandt andet sendte Apple den første tv-reklame i bedste sendetid midt under Oscar-uddelingen måneder inden lanceringen.

De eneste informationer i reklamen var et 'Hello' og 'Kommer i juni'.

I de efterfølgende måneder var al reklame og omtale af iPhone gratis og baseret på mund-til-mund-metoden. Det har gjort kampagnen både billig og effektiv, vurderer Al Ries.

"Marketingsmæssigt er Apple både et hoved og skuldre højere end alle andre," siger han.

Apples iPhone-reklame er desuden en henvisning til tidligere produkt-lanceringer, da ordet 'Hello' også er brugt i markedsføringen af den første Macintosh-computer i 1984 og igen ved lanceringen af den første iMac i 1998.

Genskaber tidligere succes

'Lidt efter lidt'-teknikken blev også brugt at Microsoft under Windows 95-lanceringen, ligesom Apple selv flere gange tidligere har brugt samme fremgangsmåde med succes.

"Apple er en af de få brands, der kan skabe mystik omkring et produkt," forklarer Matt Williams, partner i reklamebureauet Martin Agency, til Bloomberg.com.

Blandt andet er Apples reklamefilm fra 1984, hvor firmaet første gang nævnte Macintosh-computeren, flere gange blevet kåret som en af de bedste reklamer nogensinde.

Reklamen, der er instrueret af Ridley Scott, der har lavet film som Blade Runner, Alien og Gladiator, er kun vist én enkelt gang på tv. Men det var også i halvlegspausen i finalen i amerikansk fodbold, SuperBowl, der hvert år er en den mest sete tv-begivenhed i USA.

Til bloomberg.com vurderer Matt Williams, at Apple er ved at genskabe marketingssuccesen fra 1984.

"Virksomheden har startet en hype, der har fået sit eget liv," siger han.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S