Nichen vinder – også på reklamefronten

Klumme: Takket være nettet har det aldrig været lettere at finde og købe eksotiske nicheprodukter. Måske internettet på langt sigt beyder et farvel til massekulturen.

Artikel top billede

Hvad sker der, når der opstår en markedsplads, som hele verden kan besøge døgnet rundt, og hvor det næsten ikke koster noget at have en stand? Websitet dogbag.com, der ikke sælger andet end poser (og kapsler) til hundelort, er et eksempel.

Nicher, man før ikke skulle tro var rentable, skyder op. Søgemaskiner som Google gør folk i stand til taste deres behov ind, og på 0,11 sekunder dukker svaret op.

Klassisk økonomisk teori fokuserer på stordriftsfordele ved at sælge til det brede marked, men nettet skaber også plads til nicheforretningerne.

En gruppe forskere undersøgte i 2003 Amazon.coms salg og fandt, at en stor del af salget kommer fra obskure bøger, som ikke kan findes i forretninger, og at adgangen til større mangfoldighed i udvalget er ti gange mere værd for kunden end de reducerede omkostninger.

Således har nettet i den sammenhæng primært værdi i form af evnen til at give adgang til nicheprodukter.

Individuelle behov

For forbrugere betyder tendensen, at vi på nettet i højere og højere grad bruger søgetermer på tre-fire ord – i stedet for “smarte sko” søger vi på “røde new balance sko”.

Vi efterspørger produkter, der rammer netop vores behov og ikke massernes. For virksomhederne betyder det, at bred masse­reklame bliver forbeholdt produkter, der virkelig rammer masserne, som for eksempel Coca-Cola.

Det er svært at hamle op med Googles meget præcise kontekstuelle reklamer, der tilpasser sig den sammenhæng, de ses i, og dermed brugeren, der ser dem.

Der er større sandsynlighed for, at en person lige har søgt på “makroer i word”, køber et kursus i Office-pakken, end en gennemsnitsperson, der ser en reklame for det i Computerworld.

Naturligvis skal man ikke underkende værdien af eksponering af virksomhedens brand, men målt på konverteringer er onlinemarkedsføring særdeles effektivt i sammenligning med traditionelle kanaler – især for nicheprodukter.

Stedbestemte reklamer

Google er i færd med at give San Francisco gratis trådløst internet. Således bevæger reklamerne sig så småt ud over de online-kontekstuelle grænser og bliver stedbestemt meget mere præcist.

Du sidder på en bænk om formiddagen, og der popper en reklame op, ikke for Viagra eller billige lån, men for en café i nærheden med frokosttilbud. Eventuelt med et link til Google Maps, der fortæller, hvilken vej du skal gå.

Caféen har måske ikke råd til tv- eller avisreklamer – men vil gerne betale fem kroner for et klik på sit link, hvis brugeren sidder inden for 500 meter.

Tilpassede produkter

Mens små virksomheder kan få meget gavn af dette elektroniske medie i form af reducerede indgangsbarrierer, står de store virksomheder over for en alvorlig udfordring.

Med kunder, der i højere og højere grad forlanger tilpassede produkter, vil dækningsbidraget på de brede, generiske produkter falde – og hvordan realiserer man stordriftsfordele på en stærkt diversificeret produktportefølje?

Med udbredelsen af trådløs højhastighedsnetadgang vil en række services have interessant indflydelse på efterspørgslen.

Eksempelvis online-videoudlejning, hvor hyldepladsen ikke reserveres til Hollywood-premierer alene, og onlineradioer, der ikke bare spiller top 20 hits, men nærmest alt inden for den genre, du vælger.

Med tiden tror jeg, disse teknologier vil rykke ved noget så fundamentalt som populærkulturen – omend ikke i vid udstrækning, så i hvert fald nok til, at det forhåbentlig bliver en lidt mere farverig verden.

Måske jeg en dag kan købe poser til hundelort i koboltblå, som jeg altid har ønsket mig!

Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketing-virksomheden Detectum

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S