Google gik i sort for en god sag

Google gjorde sin søgeside sort i lørdags for at slutte op om energisparekampagnen Lights Out San Francisco.

Artikel top billede

Blackle.com, der er en Google-klon med sort baggrund´. Efter sigende bruger den sorte side mindre energi end Googles hvide søgeside.

Computerworld News Service: Internetbrugere i San Francisco, der forsøgte at komme ind på Google lørdag aften så en sort baggrund, som ikke havde noget med Halloween at gøre.

Google oplyser, at der blev slukket for lyset på siden for at gøre folk opmærksomme på kampagnen "Lights Out San Francisco", der fandt sted lørdag.

Folkene bag eventen bad alle i San Francisco om at slukke lyset i en time lørdag aften mellem klokken 20 og 21. Derved kunne der spares 15 procent af en normal lørdag aftens energiforbrug.

"På grund af vores fokus på miljøet og energiforbruget støttede vi "Lights Out"-kampagnen, og gjorde siden sort for at øge kendskabet til det, vi håber, vil blive en succesfuld event," sagde Google i en udtalelse.

Google sagde, at de vil medvirke til at bekæmpe klimaforandringer og derfor deltog i kampagnen. "Kort fortalt, så syntes vi om ideen, og besluttede at gøre noget ved det," sagde firmaet.

Selvom Google arbejder for miljørigtige løsninger, skal brugerne ikke forvente, at Google skifter baggrundsfarve til sort. De tror ikke, at det vil være til gavn for brugerne eller miljøet.

Det australske firma Heap Media, som har søgemaskinen Blackle.com, der har en sort baggrund, siger, at deres sorte side bruger mindre energi, fordi monitorerne bruger mindre strøm, når de skal vise sort frem for hvide eller lyse flader.

Heap Media henviser til en blog fra januar måned, hvor Ecolron hævdede, at en sort version af Google ville medføre store energibesparelser. Heap Media er dog opmærksom på, at der efter Ecolrons udtalelse har været mange skeptiske kommentarer om effekten.

"Vi tror, der er en effekt i konceptet. Selvom der er ganske lidt at spare, så bliver det til meget, hvis der er mange nok, der gør det," skriver Heap Media.
Oversat af Bo Madsen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job