Google gik i sort for en god sag

Google gjorde sin søgeside sort i lørdags for at slutte op om energisparekampagnen Lights Out San Francisco.

Artikel top billede

Blackle.com, der er en Google-klon med sort baggrund´. Efter sigende bruger den sorte side mindre energi end Googles hvide søgeside.

Computerworld News Service: Internetbrugere i San Francisco, der forsøgte at komme ind på Google lørdag aften så en sort baggrund, som ikke havde noget med Halloween at gøre.

Google oplyser, at der blev slukket for lyset på siden for at gøre folk opmærksomme på kampagnen "Lights Out San Francisco", der fandt sted lørdag.

Folkene bag eventen bad alle i San Francisco om at slukke lyset i en time lørdag aften mellem klokken 20 og 21. Derved kunne der spares 15 procent af en normal lørdag aftens energiforbrug.

"På grund af vores fokus på miljøet og energiforbruget støttede vi "Lights Out"-kampagnen, og gjorde siden sort for at øge kendskabet til det, vi håber, vil blive en succesfuld event," sagde Google i en udtalelse.

Google sagde, at de vil medvirke til at bekæmpe klimaforandringer og derfor deltog i kampagnen. "Kort fortalt, så syntes vi om ideen, og besluttede at gøre noget ved det," sagde firmaet.

Selvom Google arbejder for miljørigtige løsninger, skal brugerne ikke forvente, at Google skifter baggrundsfarve til sort. De tror ikke, at det vil være til gavn for brugerne eller miljøet.

Det australske firma Heap Media, som har søgemaskinen Blackle.com, der har en sort baggrund, siger, at deres sorte side bruger mindre energi, fordi monitorerne bruger mindre strøm, når de skal vise sort frem for hvide eller lyse flader.

Heap Media henviser til en blog fra januar måned, hvor Ecolron hævdede, at en sort version af Google ville medføre store energibesparelser. Heap Media er dog opmærksom på, at der efter Ecolrons udtalelse har været mange skeptiske kommentarer om effekten.

"Vi tror, der er en effekt i konceptet. Selvom der er ganske lidt at spare, så bliver det til meget, hvis der er mange nok, der gør det," skriver Heap Media.
Oversat af Bo Madsen.

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

Data Engineer at Metroselskabet

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Experienced SAP S/4HANA consultant - Financial accounting

Københavnsområdet

Aller Media A/S

Salesforce Administrator & Application Specialist

Uspecificeret arbejdssted

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S