Artikel top billede

Googles indtog på 700 MHz-området vil få følger

Om godt en måned tilspidses kampen i USA om det såkaldte 700 Mhz-spekter, som Google ventes at byde på. Auktionen kan få store konsekvenser for hele markedet.

En af næste års største begivenheder inden for telekommunikation indtræffer kun seks uger fra i dag.

24. januar vil både teleselskaber og internetfirmaer kunne byde på dele af det amerikanske 700-MHz-spektrum, som forventes at blive ledigt på UHF-båndet til februar 2009.

Auktionen har tiltrukket sig stor opmærksomhed, fordi den amerikanske Kommunikationskommission (FCC) har tilføjet open-accessregler til det såkaldte c-spektrum, et værdifuldt stykke af spektret med en anslået pris på mere end 20 milliarder kroner.

Penge bag principper

Ifølge reglerne må spektrets licenshavere ikke blokere eller nedsætte internethastigheden for deres konkurrenter, og de skal desuden tillade en hvilken som helst anordning at tilslutte sig netværket.

Af de teleselskaber og webfirmaer, der indtil nu har meddelt planer om at byde på spektret, har Google skabt mest omtale.

Google, som sidste måned lovede at “sætte pengene bag principperne,” forventes at byde ind for at give forbrugeren “mere konkurrence og innovation end selskabet har i nutidens trådløse verden”.

Google har længe været førende inden for open-access, og firmaet har gjort et ihærdigt stykke lobbyarbejde for at få FCC til at udbyde netop open-accessdele af spektret på auktionen.

Langvarig og dyr affære

Men selvo m Google helt sikkert har penge til at sikre sig store dele af spektret på den kommende auktion, mener analytikere, at udviklingen af applikationer og tjenester til spektret formodentlig vil blive en både langvarig og dyr process, som ikke vil give afkast i form af salgbare produkter i mange år frem.

Analytiker hos Nemertes Reseach, Mike Jude , mener, at der nok vil gå et par år, før man vil se den store effekt af, at 700-MHz-spektret er blevet overdraget til vinderne.

“Blot det at skulle udbygge en infrastruktur, vil være et project, der vil tage halvandet til to år.”

Gevinst vil vente på sig

Deepak Mehrotra, vicedirektør for mobile løsninger hos kommunikationssoftwarefirmaet Aricent, er dog optimistisk over for spektrets potentiale inden for high-speed mobilt internet, men han mener også, at det vil tage lang tid, før man kan tjene penge på det.

Mark Winther fra IDC er enig med Mehrotra og Jude i, at det vil tage lang tid og være en beskostelig affære at udbygge et high-speed bredbåndsnetværk på 700-MHz-spektret.

Han mener, at dette måske vil få Google til at tænke sig om en ekstra gang, før selskabet kaster sig ud i at bestyre et netværk, der skal konkurrere med de traditionelle teleudbydere carriers.

"At udbygge og drive et netværk kræver langt mere ekspertise end Google har på nuværende tidspunkt. Selskabet kunne sagtens skaffe sig ekspertisen, fordi der er tale om en langvarig satsning. Men det er mest sandsynligt, at Google til syvende og sidst vælger at koncentrere deres investeringer om opgradering af deres søgemaskine og salget af annoncer," siger Winther

Harold Feld, senior vice president for det nonprofit- og public interest telecom advokatfirma Media Access Project mener til gengæld, at Google vil byde særdeles aggressivt for at vinde retten til spektret - også selv om selskabet ikke har planer om at drive et netværk på det.

“Google ønsker ikke at blive en direkte konkurrent til de store teleselskaber,” siger han.

“Jeg tror snarere, at selskabet vil bruge spektret til at anspore netværksoperatører til at udbygge det open-accessnetværk, som Google gerne vil have. Hvis Verizon eller AT&T køber spektret, kan Google jo ikke selv bestemme, men er nødt til at leve med den form for open-accessnetværk, som andre teleselskaber ønsker at udbygge.”

Oversat af Alex Zichau Hertz.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere