Klumme: Skyd for at såre - det er meget bedre

Klumme: Da jeg var soldat, lærte jeg, at det er bedre at såre end at dræbe, fordi en en såret lægger beslag på mange flere ressourcer. Her finder vi en direkte parallel til it-branchen.

Artikel top billede

Da jeg i sin tid skulle lære at være farlig soldat i det danske militær, fik vi hele tiden at vide, at det var bedre at såre en fjende end at dræbe ham, fordi en såret lagde beslag på en masse mennesker (10 mand for hver såret, fik man at vide) til evakuering, operation, og så videre.

Dertil kom den herlige, afledte psykologiske effekt, der opstår, når fjenden skal lytte til kammeraterne, der hyler og skriger af smerte.

Derefter lærte vi så at ramme så præcist som muligt mod de kropsformede skydeskiver. Hvordan de to ting hang sammen, har jeg først tænkt over her til morgen i brusebadet.

Sigt efter hovedet

Forklaringen må være , at vore våben var så upræcise, at man kun kunne være sikker på at såre fjenden, hvis man sigtede efter hjertet og hovedet.

Jeg får hele tiden at vide af managementguruer på 19 år, at forretning er krig.

Jeg får også at vide, at enhver organisation kan bringes i krise, hvis man fjerner to-tre nøglemedarbejdere fra dem – men det skal være de rigtige to-tre stykker.

Nuvel. Med de to betragtninger ved jeg nu, hvordan man bringer selv den største konkurrent til fald.

Et eksempel: En af mine venner fortalte følgende historie forleden:

“Projektet X kører lidt skidt. Jeg talte 12-14 managers af forskellig afstøbning i løbet af 2007. Og så er der jo Mortensen. Mortensen prøver virkelig at få lavet systemet færdigt, men han ER den eneste kodekarl, og han skal hele tiden bruge tid på at rapportere til alle de der managers, som så holder møder og rapporterer videre om projektets manglende fremdrift.”

Fjern ham fra ligningen

I de sjældne situationer, hvor Mortensen ikke lægger sig med en langtidssygemelding for at slippe for de uendelige rapporteringer og møder, gælder det derfor om for konkurrenterne at fjerne ham fra ligningen.

Om man så sårer eller dræber samtlige 12-14 managers, hjælper det ikke – tværtimod vil det gøre det muligt for Mortensen at arbejde og dermed blive færdig.

Oversat til militært sprog: Ram krigerne, ikke REMF’erne (Rear Echelon Mother Fucker).

Der er jo en gammel vittighed, som fortælles internt i en stor biks, der lyder sådan her:

“Hvis vi afskaffede samtlige vore kunder, kunne vi nok spare op mod 20 procent af vore medarbejdere.”

Jeg tror, der er noget om det.

En gut fortalte mig, at en teknikertime (udført, reelt arbejde) sagtens kan blive til tæt på 30 timer faktureret til kunden, når alle i Matrix’en har været inde over og bidraget med et ”også jeg!” i sagen.

Kunden vil så senere få forklaret, at alle procedurer og processer er blevet overholdt, og at han har fået fantastisk og helstøbt kvalitetsservice fra en ISO/LEAN/noget-leverandør.

Peter Perregaard sagde engang til en avis, at Matrix’en ser fantastisk ud oppefra, når ledelsen designer den på whiteboarden, men den er meget rodet og forvirrende set nedefra.

Jeg plejer at sige, at når man ikke kan tegne en organisation, har man et problem.

Giv Mortensen’erne et klap næste gang, I går forbi dem.
De drømmer bare om at få lov at arbejde.

Hvis de kunne tale, ville de bede om at få afskaffet Matrix’en og i stedet få en chef.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør for Miracle A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job