Sådan får du gevinst med kanon-billig markedsføring

Klumme: Pressemeddelelser er effektive reklamemidler, og det er synd, hvis man forsømmer at bruge dem. Især for det er en meget billig måde at markedsføre sig på.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Mange tror, at PR er noget for de professionelle, og derfor undlader de at bruge en af de billigste og mest effektive muligheder for at markedsføre sig, og det er synd.

Aviser, blade, radio og tv lever alle af at underholde og informere deres målgruppe.

Som i alle andre brancher bliver alt rationaliseret, og et af de dyreste elementer i ethvert medie er journalisterne, og de bliver derfor færre og færre.

Derfor er de journalister, der er tilbage, meget travle og mere end taknemmelige for at få tips om gode historier, og det er der du kommer ind i billedet.

En god historie skal have en nyhedsværdi og/eller et overraskende element. Er man præst i Tårbæk og gerne vil være kendt, fortæller man menigheden, at man ikke tror på Gud.

Gode billeder

Et andet element i en god historie er, at der skal være mulighed for gode billeder af mennesker.

At lave PR på et nyt computerprogram er ikke nemt, da billeder af computere er kedelige.

Hvis der ikke optræder mennesker i din historie, så sørg for at ændre det.

Skriv pressemeddelelsen i et sprog, der passer til mediet, og sørg for, at der er citater, der direkte kan bruges i artiklen.

Det gør arbejdet for journalisten meget nemmere, og du har derfor større chance for at få din artikel trykt.

Send altid pressemeddelelsen på e-mail, så den er let at kopiere, og lav et link til de billeder du helst skal have klar.

Undlad at sende billederne med, da en journalist, der tjekker mail på sin mobiltelefon, ikke bliver glad for et 2 MB billede i sin inbox. Husk at lave billederne i forskellige størrelser, så de både virker til web og til print.
Fortsættes

Sådan gør du med journalisterne

Hvis det er en god historie, så udvælg én journalist i et godt medie og forsøg at sælge historien solo til hende. Det er bedre at få en stor historie i et godt medie frem for små notitser i flere medier.

Husk at journalisten bedst kan lide at “opfinde” historien selv, så lad være med at fortælle alt, før du bliver spurgt. Vær ydmyg og måske endda tvivlende over for, om du har en historie.

Mobilnummer

Har du det, så skal journalisten nok finde den, og det virker meget bedre end at prøve at overtale journalisten til at tage historien.

Sørg for at give journalisterne dit mobilnummer, og vær klar til at svare dem døgnet rundt.

Journalister ringer sjældent to gange, da de har stramme deadlines, og din konkurrent skal nok tage sin telefon.

Til slut så lad være med at være for fin til at bruge de små medier. Det kan godt være, de ikke giver så meget direkte værdi.

Men den journalist på et fynsk lokalblad, du behandler godt, kan dagen efter sidde på Computerworld og fortælle din historie til tusindvis af it-beslutningstagere.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil