Motorola splittes op i to separate selskaber

Motorola splitter selskabet op i to selvstændige selskaber. Håbet er, at opsplitningen kan sætte mere skub i forretningen og føre til bedre styring og overblik.

Artikel top billede

Efter et par måneders overvejelser har kriseramte Motorola besluttet sig for at lade selskabets mobil-division sejle sin egen sø.

Det betyder, at selskabet vil etablere to selvstændige og helt uafhængige selskaber, der skal fungere i markedet uden forbindelse med hinanden.

Opsplitningen sker ikke mindst med henblik på at berolige selskabets urolige aktionærer, der med stigende bekymring har fulgt med i selskabets ikke just positive udvikling.

Det ene af de nye selskaber får fokus på produktionen af mobile enheder, mens det andet får fokus på bredbånds-aktiviteter og mobile løsninger til erhvervslivet.

Grundig overvejelse

Beslutningen er blevet truffet efter grundig overvejelse, siden selskabet igangsatte en større evaluerings-proces af forretningen.

Det er konklusionen, at en opsplitning vil gavne hele forretningen, som på mange måder er gået tilbage i den seneste tid.

Det skyldes ikke mindst, at Motorola har haft svært ved at udvikle en afløser til mobil-successen RazR.

Samtidig har Motorola ikke været i stand at kapitalisere på den kraftigt stigende efterspørgsel på avancerede 3G-telefoner, ligesom priserne på Razr-telefonen er faldet.

Det har tilsammen udhulet selskabets indtjenings-grundlag, hvilket har ført til, at Motorola er faldet til pladsen som verdens tredjestørste mobilproducent efter Nokia og Samsung.

”Grundlæggelsen af to markedsførende selskaber vil bidrage med forbedret fleksibilitet, bedre styret kapital-strukturer og øget ledelses-fokus,” lyder det fra administrerende direktør Greg Brown.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S