IBM-fejl sender Danske Bank i sort

En uventet fejl hos IBM gjorde, at en del af Danske Banks mere end to millioner netkunder i dag ikke kunne komme ind på deres netbank.

Artikel top billede

Danske Banks systemansvarlige vågnede i morges op til problemer som følge af en teknisk fejl i bankens netbank.

Fejlen ramte på tværs af landegrænser og alle bankens brands, hvor banken i alt servicerer godt to millioner mennesker i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Irland.

Flere end 250.000 af bankens kunder kunne efterfølgende ikke logge ind på deres netbank-konti i halvanden time.

Problemerne skyldtes ifølge IT Service Manager Peter Vestergaard fra Danske Bank "en fejl i et "Unix-subsystem på én instans af bankens mainframe-systemer" og kom totalt bag på bankens it-afdeling.

"Vi undersøger fejlen i øjeblikket for at få elimineret den grundlæggende årsag, for det skal jo nødigt ske igen," forklarer Peter Vestergaard til Computerworld.

På trods af de periodiske problemer med netbanken og bankens business online-system, så kører systemerne - inklusiv netbank - igen.

IBM - igen

Peter Vestergaard forklarer, at Danske Bank ikke havde forventet problemerne og nu vil tale med sin unavngivne leverandør, hvor problemet synes at være opstået.

"Det er ikke en dialog, som jeg ønsker, vi skal tage igennem pressen," fastslår Peter Vestergaard.

Computerworld erfarer dog, at det er IBM, der er leverandøren.

"Vi kan bekræfte, at IBM var ramt af en kortvarig driftsforstyrrelse her til morgen. Beklageligvis gav dette problemer for Danske Banks netbank. Problemet var afgrænset til Danske Bank, og driften blev genoprettet efter lidt over en time," skriver IBM's danske pressechef Carsten Grønning til Computerworld.

Kræver forklaring på problemer

Det er ikke første gang, at Danske Bank har problemer med leverandøren IBM.

Banken havde i lighed med en del andre store danske virksomheder kæmpe-problemer, da en del af IBM's 10.000 kvadratmeter store datacenter gik i sort den 9. april.

Dansk Bank forventer nu ifølge sin kontrakt et første udkast til en hændelsesrapport fra IBM's side inden fredag i næste uge.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job