Sådan styrer du den vanskelige logistik

Klumme: Flere logistik-løsninger kan forhindre, at kunder og penge bliver brændt af.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Lad mig sige med det samme: Logistik og fragt er noget af det, jeg synes er mest kedeligt, og min viden på området er heller ikke særlig stor. Men der er ingen tvivl om, at emnet er uhyre vigtigt, og der er virkelig muligheder for at brænde penge og kunder af her. Her er modellerne:

Dropshipping: Den ubetinget nemmeste løsning er dropshipping. Det betyder, at du aldrig har varerne på lager, men lader producent eller distributør shippe dem direkte til dine kunder.

Fordelen er, at du ikke skal have penge bundet i lageret, at du ikke skal håndtere lager, udsending, retur med mere.

Ulempen er, at du ikke har fuldt styr på hele værdikæden. Hvis din samarbejdspartner ikke er 100 procent pålidelig, så går det ud over din troværdighed og forretning.

Hjemme-modellen: Den typiske begyndermodel er, at du køber varerne hjem og har dem stående i garagen. Hver gang du får en ordre, går du ud og pakker den og kører på posthuset.

Fordelen er, at du kan komme i gang med det samme, og du har styr på alt, på nær selve leveringen af pakken.
Ulempen er, at du skal bruge penge på at være lagerførende, du skal bruge plads til varerne, du skal pakke tingene, køre dem på posthuset, kort sagt gøre alt selv, og det er svært at skalere.

Det lyder romantisk, men når du skal pakke 20 pakker på køkkenbordet, alt flyder i bølgepap og små hvide fiduser, og pladsen under din seng er fyldt op med havenisser, så kan noget af det romantiske gå af det.

Lagerhotel-modellen: Modellen for den lidt større e-butik er typisk at outsource logistikfunktionen. Det er den model, som blandt andre Trendybaby.dk benytter sig af, og det betyder, at medarbejdere ikke skal bekymre sig om at holde styr på lageret, pakningen og fragten.

Ordrerne løber automatisk ud til lageret, og her står man for resten. Trendybaby.dk skal blot sørge for at bestille varer til lageret.

Fordelen er, at den er fuldt skalerbar, og omkostningerne typisk er variable. Så er der ingen ordrer om sommeren, er der heller ikke de store omkostninger til logistik og lager.

Dertil giver modellen arbejdsro og overblik. Man betaler typisk efter, hvor meget man har liggende, og hvor mange ordrer der skal ekspederes.

Ulempen er, at man skal have en vis volumen for at benytte modellen, og man afgiver også en del af sit indblik i værdikæden. Så vælger man en dårlig leverandør, kan det give forretningen badwill.

Stordrift-modellen: Lav det hele selv og hav alt på lager inhouse. Det er modellen for den store virksomhed, der vil have styr på hele værdikæden. Den kræver plads til eget lager og pakning og medarbejdere til at holde det kørende.

Fordelen er, at man har godt styr på værdikæden, og at man, hvis pladsen tillader det, kan skalere godt.
Ulempen er, at det koster mange penge at etablere sit 'setup', og at man typisk skal have flere fastansatte medarbejdere, der kræver at få løn, uanset hvordan det går med salget. Der skal virkelig en stor volumen til at retfærdiggøre denne model.

Hvilken model, man vælger, afhænger helt af ambitioner, penge og strategi. Men husk, uanset hvad, så afhænger din succes for en stor del af, om du kan styre logistikken, så tag den dødalvorligt!

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S