Sådan optimerer Nordea sin hjemmeside

Omhyggelighed, systematik og masser af hårdt arbejde, sikrer finanskoncernen Nordea topplaceringer på Google, når brugerne søger efter finansielle produkter.

Artikel top billede

Kim Grue, chef for Nordeas online-udviklingsafdeling. Foto: Mikael Rieck. (Foto: Mikael Rieck freelance)

Tilbage til hovedartikel

10 gode råd til søgemaskineoptimering

Den nordiske finanskoncern Nordea arbejder intensivt med at være synlig i søgemaskinen Google på to fronter: Køb af AdWords og klassisk søgemaskineoptimering, hvor Nordea fokuserer på den rette HTML-kodning, søgeord og interne links på hjemmesiden.

"Vores primære fokus er, at navnet på hjemmesiden og undersiden står i både title tag'et og URL'en. Det gør nemlig, at hjemmesiden automatisk bliver rangeret højere i en Google-søgning," forklarer chef Kim Grue fra Nordeas online-udviklingsafdeling.

På selve hjemmesiden arbejder Nordea med at få sine produktnavne helt op i overskriften samt at få søgbare ord med i brødteksten.

"Søgning på vores hjemmeside handler jo om, at en kunde sidder med et eller to ord oppe i hovedet, som de skal være i stand til at finde på vores hjemmeside," siger Kim Grue til Computerworld.

Generiske produktnavne

Langt de fleste af Nordeas produktnavne er generiske navne, som dermed giver bedre søgeresultater.

Hvis produktnavnet er et selvopfundet navn, så skal nøgleordene i brødteksten kompensere for produktnavnet. Hvis Nordea eksempelvis havde et produkt, der hed "BoligMax" skal generiske søgeord som "boliglån," "boligsalg" og "hussalg" understøtte overskriften.

"Der er jo ikke mange, der ville søge efter et konstrueret boligprodukt-navn. Internetbrugerne søger jo i stedet efter ord som "boliglån" Derfor kan man kompensere med at få vigtige nøgleord så langt op i teksten som muligt - og gerne skrive dem flere gange for at blive rangeret højere i søgemaskinerne," forklarer Kim Grue.

Nordea benytter i reglen tre nøgle- eller søgeord per underside for at søgeoptimere specifikke produkter.

"Når vi har udvalgt tre søgeord på en side, så forsøger vi at placere dem så højt som muligt i brødteksten - gerne med det vigtigste ord i overskriften og mellemrubrikker. Derpå gentager vi ordene så mange gange som muligt, uden det kommer til at lyde kunstigt," siger Kim Grue.

Linke til undersider

Endvidere satser Nordea i høj grad på at linke til andre produkter fra websitets andre undersider.

"Hvis man søger efter "billån", sørger vi for, at der på samme underside er links til eksempelvis bilforsikringer og andre overvejelser om det at have en bil. Det er både god kundeservice på sitet og gør en god figur i søgemaskinerne," forklarer Kim Grue.

For at blive set på nettet og tilbyde kunderne en brugervenlig hjemmesiden har Nordea to site-managers, der løbende sørger for at søgeoptimere nordea.dk.

"Man er nødt til at arbejde konsekvent med søgeord. Både med hensyn til sin egen struktur på hjemmesiden og med hensyn til at komme højt eller højest i søgemaskinerne mod konkurrenterne," afslutter Kim Grue.

Tilbage til hovedartikel

10 gode råd til søgemaskineoptimering

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S