Artikel top billede

Så gør dog noget!

Klumme: Lederens opgave er at få sine medarbejdere til at tro på, at forandringen er nødvendig.

Når man betragter samfundet, ser man steder, hvor man må konstatere, at det står grueligt galt til. Men alligevel ser det ikke ud som om, at de ansvarlige ledere gør noget ved det.

Der er enorme effektivitetsforskelle på tværs af den offentlige sektor. Det er eksempelvis almindelig kendt, at det er meget forskelligt, hvad de danske sygehuse præsterer. Men hvorfor er de dårligste ikke bedre til at lære af de bedste?

Når den danske folkeskole konsekvent klarer sig dårligt i de undersøgelser af matematik- og danskkundskaber, hvor den danske folkeskole sammenlignes med andre landes (PISA), er det jo ikke fordi, andre børn er klogere.

Når undersøgelser viser, at de 10 procent dygtigste elever ikke stimuleres nok, og at 50 procent ikke kan lære ved hjælp af den pædagogik, der fylder mange klasseværelser, så er der behov for indgriben.

Alligevel vinder krav om differentiering og en mere konsekvent pædagogik kun meget langsomt indpas. Jeg taler ikke for at genindføre den sorte skole, men jeg stiller spørgsmålet: Hvorfor sker der så få radikale forandringer i folkeskolen?

Jeg kunne fremdrage flere eksempler - også fra den private sektor - på organisationer med tydelige problemer, der alligevel ikke er på forandringskurs. Hvor ledere burde spørge sig selv: Når vi nu grundlæggende ikke gør det godt nok, hvorfor ændrer vi så ikke på noget?

Som leder vil man det bedste for sin organisation, så forklaringen på de manglende forandringer må søges i, at lederne på den ene eller anden måde er blinde. En blindhed, der formentlig skyldes selvbeskyttelse.
Når eks. PISA-undersøgelserne viser dårlige resultater, er svaret ofte, at "så kan danske unge noget andet", ligesom slige undersøgelser ofte mødes med en "sådan kan man slet ikke måle".

Styrk troen og håbet

Selvbeskyttelsen ligger i at overbevise sig selv om, at omverdenen generelt er helt galt på den. Man glemmer den chance, der er for, at andre kunne have ret, fordi man på forhånd beslutter sig for, at omverdenen er ond - og derfor er det ikke relevant, hvad den siger.

Resultatet er, at man ikke lærer noget. Dermed udvikler man og organisationen sig heller ikke. Man gør måske i stedet mere af det samme og måske endda bedre i forhold til at møde kravene. Men man forandrer ikke noget grundlæggende.

Ansvarlige ledere er nødt til at lytte til omverdenens kritik. Det er muligt, at man selv har ret, men det er ikke sikkert. Derfor er man også nødt til løbende at sætte spørgsmålstegn ved sine egne virkelighedsmodeller, så man kan vælge at ændre sin egen og andres opfattelse og sidenhen sine handlinger. Løbende må man spørge om ens grundantagelser stadig holder. Dét giver nemlig plads til forbedring.

Lederen skal ikke blot selv åbne sig, men også gennem samtale være i stand til at låse medarbejderne op. Man skal ud på en fælles forandringsfærd. Det kræver, at man kan skitsere forandringen som en proces og et mål, der ikke virker umuligt og urimeligt.

Man skal få sine medarbejdere til at tro på, at forandringen er nødvendig og ønskværdig. Uden at nedgøre deres hidtidige resultater eller tage håbet og troen på bedre resultater fra dem.

Når ens omverden påpeger, at det står radikalt skidt til, må man som leder ikke bare forsvare sig. Man må tænke sig om, sætte spørgsmålstegn ved sine egne grundantagelser og være åben for forandringer og forbedringer. Og så må man gøre noget.

Lars Goldschmidt er direktør i DI og adjungeret professor ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, CBS.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere